11:11 med fem vinnersjanser i årets Epica Awards: – Ekstra stolte! Se alle de norske vinnersjansene i årets Epica Awards her!
Janne Brenda Lysø blir ny juryleder i Gullhaien POL-kreatøren tar over stafettpinnen som juryleder i KI-konkurransen etter Ivar Vereide.
Disse norske kampanjene havnet på reklamesvarteliste Over 30 norske reklamekampanjer er publisert på en internasjonal nettside som jakter på idekopiering.
Over 30 norske reklamer funnet på internasjonal «copycat»-blogg Etter over 25 år med reklamejakt har «Joe La Pompe» sett det meste og Norge er intet unntak. Den maskerte copycat-jegeren advarer: – Kreative bruker uker på å finne ideer. Men ikke ti minutter på å sjekke om de er brukt før.
Ironisk at en bransje som selger kommunikasjon, ofte sliter med å forklare sin egen verdi «Om debatten reduseres til å handle om enkeltsitater tatt ut av kontekst, mister vi poenget.», skriver Benedicte Wilson i dette innlegget.
Sollin Sæle finalist i Young Guns 23: – Jeg så ikke den komme Den New York-baserte kreatøren Sollin Sæle er blant finalistene i årets ADC Young Guns. Selv trodde hun ikke norske reklamejobber kunne hevde seg i konkurransen.
– Prisene er symptomet. Byråmodellen er problemet Prisdebatten etter Bufdir-anbudet har blåst liv i en større diskusjon: Er det byråmodellen det er noe galt med – eller må bransjen bare bli flinkere til å vise hva de faktisk leverer? Tre byråledere svarer – og én ting er de enige om: Det må tenkes nytt.
Flere norske byråer anklages for idékopiering: – Endetidstegn for bransjen Kreative ledere ber om mer selvjustis etter en rekke kampanjer med påfallende likheter.
Fullstakk og Supernordic Creative Studio inngår strategisk og kreativt samarbeid – Vekst-vekst for kundene, og vinn-vinn for begge byråene, sier Erik Heisholt.
Like som to dråper vann? POL om Hafslunds nye kampanje: – Overraskende lik vår jobb for Eviny Tidligere POL-topp mener Anorak og Hafslund har kopiert en jobb de gjorde. Hafslund sier de har hentet inspirasjon fra eget arkiv.
Munkholm: – Måtte gå noen runder med oss selv Reklamen deres ble sommerens snakkis, men Munkholm innrømmer at de var litt redde for at munking ikke var for alle.
Ny studie avslører: dette gir høyest reklameoppmerksomhet Alle annonsører vil ha folks oppmerksomhet. Denne studien avslører hva som faktisk fungerer.
Svensk byrå på plass i Norge – varsler nordisk satsing Svenskene ser på sine nye norske partnere som Yin & yang.
11:11 gjør sin første ansettelse: – Vi har lenge sett etter den rette Reklamebyrået 11:11 henter Emma Gyllenbreider fra Pol til rollen som Head of Operations.
Pitchereglene har gjort det kjedeligere å være kreatør «Betalte pitcher, eller at man oppfordrer til å invitere færre byråer, er nydelige tanker. Men realiteten er at om kunder inviterer færre byråer er det ofte oss «wildcard-byråer» som mister sjansen til å vise oss frem.», skriver Simen Braathen i dette innlegget.
Frank Nystuen ferdig i NORD DDB: – Nå var tiden inne Etter over seks år i byrået takker Frank Nystuen for seg. – Vi hentet NORD DDB opp fra knestående til topp tre i Norge. Nå er tiden inne for å gjøre noe nytt.
TRY ser et skifte innen kreativ KI-produksjon: – Mange i Norge mangler nok et veikart Globale merkevaregiganter bygger egne KI-studioer for å produsere kampanjemateriell i rekordfart. TRY mener norske virksomheter må organisere seg bedre for å henge med.