– Vi ville lage en film som ikke bare informerer, men også speiler en følelse mange kjenner seg igjen i
– Vi ville lage en film som ikke bare informerer, men også speiler en følelse mange kjenner seg igjen i

Bytter navn og lanserer ny profilfilm i samarbeid med Ring2

Hørselhemmedes Landsforbund har fått nytt navn og heter nå Hørselsforbundet.

Publisert

– Vi ønsket et navn som var tydeligere, enklere å forstå og lettere å bruke, sier generalsekretær Inger Helene Venås i Hørselsforbundet, i en pressemelding.

– Det nye navnet sier rett og slett hva vi er: et fellesskap for alle som har en utfordring med hørselen, og for dem som står dem nær.

Ny retning

Navnebyttet er en del av en større strategisk satsing for å gjøre forbundet mer synlig, relevant og tilgjengelig i befolkningen. 

Samtidig med navnebyttet lanseres en ny profilfilm, utviklet i samarbeid med Ring 2. Filmen løfter frem stemmene til mennesker med hørselsutfordringer og markerer en ny retning for forbundet.

Profilfilmen er et av flere tiltak som skal vise hva Hørselsforbundet står for fremover, men også sørge for at enda flere velger å melde seg inn.

Bruker humor og gjenkjennelighet

I filmen møter vi medlemmer i ulike aldre og livssituasjoner. Den tar utgangspunkt i en enkel, men treffende innsikt: at mange med nedsatt hørsel går rundt og er «medlemmer» av uoffisielle fellesskap, som «Late-som-ingenting-forbundet» og «Herme-etter-de-andre-forbundet». 

Det er først når de finner Hørselsforbundet, at de blir en del av et reelt fellesskap bygget på støtte, kunnskap og trygghet.

– Vi ville lage en film som ikke bare informerer, men også speiler en følelse mange kjenner seg igjen i, sier strategisk leder i Ring 2, Per Kristian Voss Halvorsen. 

– Ved å bruke litt humor og gjenkjennelige situasjoner for de med hørselstap, håper vi å bygge bro til et alvorlig tema, og samtidig vise verdien av et forbund som faktisk gjør en forskjell. 

Mottatt med jubel

Filmen hadde sin premiere på forbundets landsmøte der også navnebyttet til Hørselsforbundet ble vedtatt. 

– Det ble bokstavelig talt stormende jubel, latter og stor gjenkjennelighet i salen. Filmen tydeliggjorde både behovet for Hørselsforbundet som forbund – og det nye navnet.

Det forteller markeds- og kommunikasjonssjef Elise Nyborg Eriksen, før hun legger til at de snart lanserer en ny, landsomfattende dugnad: der Hørselsforbundet skal få hele Norge til å teste hørselen sin.

Filmen er produsert av Push, med Andreas Nordberg på regi. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS