Den nye avtalen mellom SpareBank 1 SMN og Rosenborg Ballklub løper ut 2030 og er en av de største i norsk fotballsammenheng. Her fra innspillingen av reklamefilmen.
Den nye avtalen mellom SpareBank 1 SMN og Rosenborg Ballklub løper ut 2030 og er en av de største i norsk fotballsammenheng. Her fra innspillingen av reklamefilmen.

Nonspace bak ny stor kampanje for Rosenborg og Sparebank 1 SMN

– Å jobbe med både Rosenborg og SpareBank 1 SMN samtidig har vært både utfordrende og lærerikt.

Publisert

Merkevarebyrået Nonspace i Trondheim og Bergen har utviklet kampanjekonseptet «Hver kamp teller» i samarbeid med SpareBank 1 SMN og Rosenborg Ballklub. 

Kampanjen markerer den nye samarbeidsavtalen mellom SpareBank 1 SMN og Rosenborg Ballklub, og setter like muligheter i fotballen på dagsordenen. For Nonspace markerer oppdraget en ny æra, der byrået for første gang har produsert hele filmen in-house. 

Avgjørende å løfte jenter

«Hver kamp teller» springer ut av et omfattende innsiktsarbeid, initiert av Sparebank 1 SMN og Rosenborg Ballklub kalt «Helt rå». Innsikten viser tydelige skjevheter i hvordan barn oppfatter kjønnsroller. 

– Innsikten viser at det i stor grad er våre egne, ubevisste holdninger som er med å forme dette synet. Skal du tenke deg en fotballspiller som er kvinne, må du se dem. Enten det er på kamp, på TV og i mediene, forklarer Elise Skogrand, markedssjef, merkevare i SpareBank 1 SMN. 

Kampanjen har et viktig og relevant bakteppe: det handler om mer enn scoringer og mål – det handler om å gi alle samme mulighet til å spille, drømme og lykkes. 

Et viktig funn handler om betydningen av kjennskap. For å styrke interessen og tilhørigheten må klubben jobbe målrettet med synlighet, fordi det fortsatt er et gap i synlighet og verdsetting mellom jenter og gutter i fotballen. Vi vil vise at det er mulig å ha sporten som yrke, bygge publikum og gjøre det mer attraktivt for samarbeidspartnere å bli med. 

For SpareBank 1 SMN og Rosenborg var det avgjørende at kampanjen løfter jenter som sterke forbilder. 

Den første fasen av kampanjen konfronterer publikum med enkle, men kraftfulle fakta som synliggjør skjevhetene som fortsatt finnes. I møte med bilder av jenter som utstråler selvtillit og spilleglede oppstår en kontrast som gjør budskapet tydelig: potensialet som allerede er der, men som ikke alltid blir sett. 

Med filmen flyttes fokus fra fakta til følelser. Her speiles både historien og håpet. Filmen hyller de som kjempet for retten til å spille, de som driver sporten fremover i dag, og de kommende generasjonene som skal fortsette å flytte grenser. Det er en film om fremgang, og om hvordan hver eneste kamp bidrar til endring. 

Utfordrende og lærerikt

Kampanjen rulles ut bredt og møter publikum på flere flater. Filmen vises på kino, og distribueres digitalt gjennom sosiale medier, YouTube og andre digitale annonseflater. I tillegg løftes budskapet fram i utendørsannonsering. 

Å koordinere et prosjekt mellom to av regionens sterkeste merkevarer har krevd tett samarbeid og god prosjektstyring. 

– Å jobbe med både Rosenborg og SpareBank 1 SMN samtidig har vært både utfordrende og lærerikt. To sterke merkevarer med egne ambisjoner og interesser, men med en felles visjon. Vår rolle har vært å sikre at alle stemmer blir hørt og at vi lander på løsninger som gir verdi for begge parter, samtidig som vi holder trykket på det kreative, sier Line Kibsgaard Sjøhelle, prosjektleder i Nonspace. 

For Nonspace representerer prosjektet et viktig strategisk skritt. For første gang har byrået gjennomført hele filmproduksjonen in-house, fra konsept til ferdig film. 

Gigantavtale

– Dette er en satsing vi gjør i Nonspace som vil forsterke våre produksjoner og samarbeidet med alle de dyktige filmselskapene vi jobber med. Det handler ikke om å konkurrere, men om å ha enda bedre kontroll på hele verdikjeden og kunne levere tettere integrerte løsninger til våre kunder, sier Stian Ward Bugten, rådgiver & partner i Nonspace. 

Den nye avtalen mellom SpareBank 1 SMN og Rosenborg Ballklub løper ut 2030 og er en av de største i norsk fotballsammenheng. Avtalen bygger videre på et samarbeid med røtter tilbake til 2009, og siden 2015 har SpareBank 1 SMN vært klubbens hovedarbeidspartner. Kjernen i avtalen er å bidra til å skape like muligheter, både på og utenfor banen. 

Kampanjen «Hver kamp teller» fokuserer på nettopp dette. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS