Oljefondsjef Nicolai Tangen leder Norges Banks eneste podkast, «In Good Company», som nå skal ut på ny anbudsrunde.

Norges Bank vil bruke 10 millioner på Tangen-podkast

Opptil 49.000 kroner per episode. Nå vil Norges Bank bruke ti nye millioner på podkasten der Nicolai Tangen intervjuer verdenseliten.

Publisert Sist oppdatert

Norges Bank planlegger å bruke inntil ti millioner kroner på ekstern bistand til podkastproduksjon de neste årene.

Det gjelder deres eneste podkast: «In Good Company with Nicolai Tangen».

Det er ikke planlagt andre podkastprosjekter.

– Vi må lyse ut på ny da eksisterende rammeavtale utløper. Vi planlegger ikke noen vesentlige endringer, sier kommunikasjonssjef Line Aaltvedt i Norges Bank Investment Management til KOM24.

Norges Bank beholder full redaksjonell kontroll over produktet.

– Vi gjør det meste in-house, men vi bruker eksternt byrå til etterproduksjon av lyd og bilde, samt ekstern lydtekniker ved digitale innspillinger, sier Aaltvedt.

Øker publisering og budsjett

In Good Company har vokst til å bli et viktig kommunikasjonsverktøy for oljefondet, særlig mot internasjonale målgrupper.

– Vi er veldig fornøyde med podkasten som kommunikasjonskanal, spesielt i utlandet. Den har hjulpet oss med å sette fondet på kartet og med å bli ansett som en respektert investor i finansmarkedene, noe som har vært positivt både for rekruttering til stillinger og for porteføljeforvalteres relasjon med selskaper og andre markedsaktører, sier Aaltvedt. 

I starten kom episodene annenhver uke. Nå publiseres det ukentlig, i tillegg til egne kortversjoner med høydepunkter fra intervjuene. Det økte volumet gjenspeiles i budsjettet.

– Vi er opptatt av å holde kostnadene nede, og vi har også tatt mer in-house enn vi gjorde i starten, sier Aaltvedt.

Rammeavtalen har en varighet på to år, med muligheter for en forlengelse på ytterligere to år. Med utgangspunkt i en årlig kostnad på inntil 2,5 millioner kroner og 51 årlige intervjuer kommer prislappen på rundt 49.000 kroner per episode.

– Det er viktig å understreke at ti millioner kroner er en øvre ramme, og det er ingen planer om å bruke hele denne summen, sier hun.

Laveste anslåtte budsjett på 1,5 millioner kroner årlig gir en episodepris på i underkant av 30.000 kroner per samtale med Tangen.

Ifølge Aaltvedt er det lagt opp til et totalbudsjett på mellom tre og åtte millioner kroner over en periode på to til fire år.

– Dette er omtrent på tidligere nivå, men det er en liten økning for å ta høyde for flere innspillinger.

Så langt i år er det brukt 1,4 millioner kroner på podkasten.

– Siden vi snart er ved årsslutt, blir dette tilnærmet fasit for 2025. Vi forventer ikke å bruke noe mer enn dette neste år, sier Aaltvedt.

Avbrutt av Elon Musk

Tangen har intervjuet alt fra Microsoft-sjef Satya Nadella og Starbucks-gründer Howard Schultz – til Elon Musk.

Intervjuet med Tesla- og X-sjefen ble strømmet direkte på Musks egen plattform, og utviklet seg raskt til et smått legendarisk øyeblikk:

Da Tangen forsøkte å utfordre Musk på fagforeningsmotstand, ble han avbrutt av sukk og lydeffekter fra et lydbrett midt i sendingen. 

Episoden ble omtalt som en «teknisk fiasko» av DN, og som et av podkastens mest absurde øyeblikk.

Bakgrunnen var at Tesla-mekanikere i Sverige akkurat da var i streik – en konflikt som fortsatt pågår.

Plan-B får konkurranse

Tidligere episoder er produsert av Plan-B, selskapet der Harald Rønneberg, Truls Svendsen og Thomas Numme er på eiersiden. 

Nå åpnes konkurransen igjen, og flere produksjonsmiljøer ventes å kaste seg inn i kampen.

– Samarbeidet med Plan B har fungert veldig bra, sier Aaltvedt. 

Kvalitet vektes med 70 prosent, pris med 25 og risiko med 5. Det stilles krav til teknisk presisjon, fleksibilitet og forståelse for formatet.

Oppdraget skal dekke både fysiske og digitale opptak, noe som krever høy tilgjengelighet og kompetanse på lyd også ved fjernproduksjon.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS