Stadig mer av norske annonsørers penger sendes ut av landet «Norske annonsører sier at de vil bruke mer penger på sosiale medier og søk. Det betyr mindre penger til redaksjonelle miljøer og mer penger ut av landet til internasjonale ad-tech-selskaper. Hva gjør det med maktforholdene i det norske annonsemarkedet?», skriver Bjørn Solvang.
Meta åpner opp om annonse-algoritmene Meta vil gi deg mer informasjon om hvorfor du ser annonsene du får i nyhetsstrømmen. Oppdateringen gir mer åpenhet om hvordan kunstig intelligens påvirker algoritmene.
Dette var sosiale medier-året 2022 2022 har vært et begivenhetsrikt år i sosiale medier. Mye har handlet om Elon Musk og Twitter, men det har skjedd en del med de andre plattformene også. Store produktinnovasjoner har vi sett lite til, men 2022 vil nok ble husket som året da alle skulle bli mer lik TikTok.
Digital Services Act – et slag i luften? «De siste ukene har EU-politikerne blitt enige om to omfattende reguleringer rettet mot teknologigigantene, Digital Markets Act og Digital Services Act. Den ene treffer veldig godt, den andre er i stor grad et slag i luften », skriver Ståle Lindblad.
EU er enige om å stramme inn reglene for Google og Facebook - Dette betyr det for deg EU-politikerne er enige om innholdet i Digital Services Act.