Meri Wiik forlater stillingen i Essity for å satse fullt på eget selskap – og på det hun brenner mest for: ansatteengasjement og personlig merkevarebygging.

Går fra drømmejobben til drømmen om eget selskap: – Det har vært vanskelig

Meri Wiik forlater jobben hun beskriver som en av sine aller beste. Nå vil hun bygge noe eget – og utfordrer gamle sannheter om lojalitet og lange CV-løp.

Publisert

Etter to år i Essity har Meri Wiik valgt å si opp – ikke fordi hun er lei, men fordi hun følger drømmen om å skape noe selv.

– Det har vært veldig vanskelig å ta den beslutningen. Men jeg er litt sånn av natur at hvis man går og lurer veldig på noe over tid, så må man gjøre noe med det – ellers må man arkivere ideen, sier Wiik til KOM24.

Hun slutter som Customer Marketing Activation Manager i Essity, en jobb hun beskriver som en av de beste hun har hatt.

– Jeg skal aldri si aldri 

Wiik har nå opprettet et nytt AS, etter tidligere å ha drevet som enkeltpersonforetak. Nå satser hun fullt og helt på eget selskap – for å gjøre enda mer av det hun brenner for: foredrag, personlig merkevarebygging og ansattengasjement, som konsulent i eget firma.

– Jeg skal jobbe sammen med både små og store foretak som ønsker å øke ansatteengasjementet, gjennom det jeg kaller for employee generated content. I tillegg skal jeg levere på personlig merkevare og bedriftsmerkevare – på strategi, forteller hun.

På spørsmål om hun har planer om å ansette, svarer hun nei – i hvert fall ikke med det første.

– Jeg må jo ansette meg selv, og målet er å bli en kul arbeidsgiver for meg selv. Men jeg skal aldri si aldri. I utgangspunktet ønsker jeg å finne gode samarbeidspartnere fra byråer og kunder som vil bruke min kompetanse i prosjekter og kompetanseheving.

Tror ikke på lange CV-løp

Wiik har ikke bare fått erfaring fra store merkevarer – hun tar også med seg mye fra kulturen i selskapet.

– Det har vært en helt fantastisk arbeidsgiver. Jeg føler meg skikkelig heldig som blir backet av kollegaene mine nå som jeg velger å gjøre dette, sier hun.

Hun mener tidspunktet for overgangen er riktig.

– Det passer bra med tanke på at sommerferien nærmer seg, og jeg føler jeg har litt momentum nå. Samtidig er august en super tid for en ny person å starte og få en liten overlapp med meg.

Wiiks LinkedIn-post, hvor hun annonserer beslutningen, har fått stor respons. Hun deler både refleksjoner og en bildekarusell med grunner til hvorfor man bør søke hennes gamle jobb.

– Det er utrolig mange som roser at jeg klarer å formidle både hvor bra jobben jeg forlater er, og samtidig at jeg skal starte for meg selv. Det er jo akkurat det jeg ønsket å få til, sier hun.

Hun stiller også spørsmål ved den tradisjonelle oppfatningen om at man må bli lenge i en jobb for at det skal «se bra ut».

– Jeg mener man ikke trenger å bli lei før man gjør noe nytt. Jeg tror på et arbeidsliv der vi bytter jobb litt oftere. Og jeg er litt lei av ideen om at du må være fem år et sted for at det skal telle. Det tror jeg bare er tull.

Jakten på arvtakeren er i gang

Stillingen som Customer Marketing Activation Manager i Essity er nå lyst ut, og Wiik har klare tanker om hvilken type profil som passer inn.

– En som er strukturert, og som både liker å jobbe strategisk – men også er typen som bretter opp ermene og kan sjaue på et lager, sier hun og ler.

Nå ser hun fram til å bruke energien sin på nye prosjekter utover høsten – og setter stor pris på støtten hun har fått så langt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS