Stakk av med internasjonal pris – har bare brukt interne krefter
UiA gikk med kampanjen «Red flag» helt til topps under EUPRIO-konferansen i Lisboa.
– Det er stort å bli stemt frem av kolleger fra hele Europa, sier kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal, til egne nettsider.
Red flag-kampanjen var en av ti finalister til den såkalte EUPRIO Award.
EUPRIO er en europeisk organisasjon for kommunikasjons- og markedsføringsansatte i universitets- og høgskolesektoren. Under deres årlige konferanse med over 300 deltakere, deles prisen ut til «eksellent og originalt kommunikasjonsarbeid som gjør en forskjell».
Kampanjen ble initiert av UiAs studenter, og utviklet i samarbeid med Senter for likestilling ved UiA og kommunikasjonsavdelingen.
– Det unike i kampanjen er hvordan den bruker målgruppens eget språk og henvender seg til potensielle overgripere som kanskje ikke er bevisste nok på egne handlinger, sier Eskedal.
I en undersøkelse sier nesten halvparten av studentene at kampanjen har gjort dem mer bevisste på egen oppførsel, og 86 prosent vil at den skal gjentas.
– UiA har mål om å være studentenes universitet, så det at en kampanje initiert av studentene selv vinner er ekstra verdifullt, sier Eskedal.
Juryen trakk frem kampanjens kreativitet og effektivitet i sin begrunnelse.
Dette er ikke første gang kommunikasjonsarbeid ved UiA skaper internasjonal oppmerksomhet.
I 2021 vant UiA priser i tre kategorier i en internasjonal konkurranse for virksomhetsfilmer i Cannes, den gang for «Sorry, not sorry»-videoen som gikk viralt og ble sett av millioner.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no