UiA (i rødt) ved kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal (t.v.), kommunikasjonsrådgiver Damares Stenbakk og grafisk designer Saara M. Ojanen.
UiA (i rødt) ved kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal (t.v.), kommunikasjonsrådgiver Damares Stenbakk og grafisk designer Saara M. Ojanen.

Stakk av med internasjonal pris – har bare brukt interne krefter

UiA gikk med kampanjen «Red flag» helt til topps under EUPRIO-konferansen i Lisboa.

Publisert

– Det er stort å bli stemt frem av kolleger fra hele Europa, sier kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal, til egne nettsider. 

Red flag-kampanjen var en av ti finalister til den såkalte EUPRIO Award.

EUPRIO er en europeisk organisasjon for kommunikasjons- og markedsføringsansatte i universitets- og høgskolesektoren. Under deres årlige konferanse med over 300 deltakere, deles prisen ut til «eksellent og originalt kommunikasjonsarbeid som gjør en forskjell».

Kampanjen ble initiert av UiAs studenter, og utviklet i samarbeid med Senter for likestilling ved UiA og kommunikasjonsavdelingen.

– Det unike i kampanjen er hvordan den bruker målgruppens eget språk og henvender seg til potensielle overgripere som kanskje ikke er bevisste nok på egne handlinger, sier Eskedal.

I en undersøkelse sier nesten halvparten av studentene at kampanjen har gjort dem mer bevisste på egen oppførsel, og 86 prosent vil at den skal gjentas.

– UiA har mål om å være studentenes universitet, så det at en kampanje initiert av studentene selv vinner er ekstra verdifullt, sier Eskedal.

Juryen trakk frem kampanjens kreativitet og effektivitet i sin begrunnelse.

Dette er ikke første gang kommunikasjonsarbeid ved UiA skaper internasjonal oppmerksomhet.

I 2021 vant UiA priser i tre kategorier i en internasjonal konkurranse for virksomhetsfilmer i Cannes, den gang for «Sorry, not sorry»-videoen som gikk viralt og ble sett av millioner.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS