Politiet bytter byrå: – Vil bidra til et tryggere Norge
Politiet skjerper kravene til ekstern kommunikasjon – og gir tilliten til WergelandApenes og TRY Råd.
To byråer deler nå på rammeavtalen for kommunikasjonstjenester med politiet og PST – en avtale verdt inntil 18 millioner kroner over fire år.
WergelandApenes og TRY Råd har vunnet konkurransen, etter at Politiets fellestjenester gjennomførte en ny anbudsrunde tidligere i sommer.
– Disse to tilbyderne hadde det beste tilbudet mellom pris og kvalitet i henhold til tildelingskriteriene, sier anskaffelsesleder Astrid Røer Bjerke i Politiets fellestjenester til KOM24.
Fire byråer i kampen
Den nye rammeavtalen erstatter avtalen som ble inngått i 2021, da TRY Råd, Gambit Hill+Knowlton og Dinamo delte på oppdragene.
TRY Råd var da rangert som nummer én. Nå er det WergelandApenes som overtar den rollen – og får den klart største andelen av den nye kontrakten. Ifølge kunngjøringen er de tildelt oppdrag verdt opptil 15 millioner kroner, mens TRY Råd får inntil 3 millioner.
Avtalen har en varighet på to år, med mulighet for forlengelse i ytterligere to år.
– Vi ser særlig etter et byrå som forstår politiets rolle og kan være en god samarbeidspartner når vi skal løse kommunikasjonsoppgaver som vi ikke har kompetanse eller kapasitet til å løse med interne ressurser, sier Bjerke.
Kontraktene ble signert 14. august, etter at karensperioden utløp i juli.
Det var fire byråer som leverte tilbud i konkurransen: WergelandApenes, TRY Råd, Sannum & Bergstuen og Kvikk Råd.
Konkurransen ble avgjort etter to tildelingskriterier:
– Vil bidra til et tryggere Norge
– Vi har stor respekt for politiets rolle og samfunnsoppdrag. Kommunikasjonen deres skal ivareta, bygge og styrke tilliten til etaten, virke samlende og støttende innad og betryggende og handlekraftig utad, sier Jenny Nygaard, kundeansvarlig og partner i WergelandApenes, til KOM24.
Hun sier de er svært takknemlige for muligheten til å støtte politiet i dette arbeidet:
– Når politiets samfunnsoppdrag settes på prøve i en mer krevende hverdag, skjerpes kravet til denne oppgaven. Vi er derfor svært takknemlig for muligheten til å støtte og styrke politiet i dette arbeidet, og på den måten bidra til et tryggere Norge,
Oppdraget utføres i samarbeid med WergelandApenes’ søsterbyrå Bloom, som også er en del av Ahead Group. Strategisk rådgiver i Bloom, Lars Nedland, leder arbeidet.
– Å få bidra til formidlingen av politiets samfunnsoppdrag oppleves både meningsfullt og inspirerende. Politiet skal skape trygghet og tillit i befolkningen, og kommunikasjonen må speile dette, både internt og eksternt, sier Nedland og avslutter:
– Vår oppgave er å bidra til at dialogen knyttet til politiets arbeid er tydelig, samlende og tillitvekkende. Det er et ansvar vi går til med stor aktelse og stort engasjement.