
Stadig færre nordmenn vil ha TV-pakker
Tradisjonell tv-titting falt med 5 prosent til fordel for nett-tv sammenlignet med året før. Det viser ferske tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
– Vi ser at streaming og andre nettbaserte videotjenester vokser og at flere nordmenn dropper tradisjonell TV, sier seksjonssjef Øyvind Halvorsen i Nkom.
– Vi ser også en trend hvor fiber vokser, mens TV-abonnement over kabel, satellitt og digitalt bakkenett taper terreng, fortsetter Halvorsen.
I underkant av 1,2 millioner abonnenter ser TV over internett ved hjelp av fiberbredbånd, noe som tilsvarer 60 prosent av TV-abonnentene i Norge.
Tallene til Nkom er på linje med en fersk undersøkelse fra Mediavision AB, som viser at nordmenn slår alle sine nordiske naboer når det gjelder det å kjøpe abonnement på strømmetjenester.
Hele 80 prosent av norske husholdninger abonnerer på én eller flere strømmetjenester. Fremdeles er det hybridtjenester – forbrukerbetalte strømmetjenester med reklame – som driver opp det norske markedet. Det viser tallene fra Mediavisions ferskeste rapport.
Betalte strømmeabonnementer er nå på et rekordnivå i Norge. Veksten er på seks prosent sammenlignet med året før.
I våre naboland er det rundt 70 prosent av husholdningene i snitt som abonnerer på én eller flere strømmetjenester. Veksten sees på tvers av alle abonnementstyper, med både globale giganter som Netflix samt norske TV 2 Play og mindre plattformer som Prime Video og Skyshowtime som bidrar til økningen.
En viktig faktor bak veksten er den raske økningen i reklamefinansierte strømmeabonnementer, også kjent som HVOD (Hybrid Video on Demand). Siden våren 2024 har antallet norske husholdninger som bruker HVOD-tjenester nesten doblet seg, og overstiger nå 650 000.
I tillegg har pakkede strømmetjenester – de som er inkludert i TV- eller bredbåndspakker – opplevd betydelig vekst. I dag abonnerer mer enn 40 prosent av norske husholdninger på minst én pakketjeneste, noe som markerer en økning på 20 prosent fra samme periode i fjor.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no