Nordmenn vil bestemme hva de vil se og når de vil se det selv.
Nordmenn vil bestemme hva de vil se og når de vil se det selv.

Stadig færre nordmenn vil ha TV-pakker

Tradisjonell tv-titting falt med 5 prosent til fordel for nett-tv sammenlignet med året før. Det viser ferske tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Publisert

– Vi ser at streaming og andre nettbaserte videotjenester vokser og at flere nordmenn dropper tradisjonell TV, sier seksjonssjef Øyvind Halvorsen i Nkom.

– Vi ser også en trend hvor fiber vokser, mens TV-abonnement over kabel, satellitt og digitalt bakkenett taper terreng, fortsetter Halvorsen.

I underkant av 1,2 millioner abonnenter ser TV over internett ved hjelp av fiberbredbånd, noe som tilsvarer 60 prosent av TV-abonnentene i Norge.

Tallene til Nkom er på linje med en fersk undersøkelse fra Mediavision AB, som viser at nordmenn slår alle sine nordiske naboer når det gjelder det å kjøpe abonnement på strømmetjenester.

Hele 80 prosent av norske husholdninger abonnerer på én eller flere strømmetjenester. Fremdeles er det hybridtjenester – forbrukerbetalte strømmetjenester med reklame – som driver opp det norske markedet. Det viser tallene fra Mediavisions ferskeste rapport.

Betalte strømmeabonnementer er nå på et rekordnivå i Norge. Veksten er på seks prosent sammenlignet med året før.

I våre naboland er det rundt 70 prosent av husholdningene i snitt som abonnerer på én eller flere strømmetjenester. Veksten sees på tvers av alle abonnementstyper, med både globale giganter som Netflix samt norske TV 2 Play og mindre plattformer som Prime Video og Skyshowtime som bidrar til økningen.

En viktig faktor bak veksten er den raske økningen i reklamefinansierte strømmeabonnementer, også kjent som HVOD (Hybrid Video on Demand). Siden våren 2024 har antallet norske husholdninger som bruker HVOD-tjenester nesten doblet seg, og overstiger nå 650 000.

I tillegg har pakkede strømmetjenester – de som er inkludert i TV- eller bredbåndspakker – opplevd betydelig vekst. I dag abonnerer mer enn 40 prosent av norske husholdninger på minst én pakketjeneste, noe som markerer en økning på 20 prosent fra samme periode i fjor. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS