Gagner-teamet satser på fleksibilitet, synlighet – og snart kunstig intelligens for videre vekst.

Fra null til 19 millioner: – PR-stunt satte oss på kartet

På to år gikk Gagner fra idé til 19 millioner i omsetning. – Det er dyrt å drive, og det krever mye å være god, sier CEO Monica Sandorf Engh.

Publisert

– Når man starter et nytt selskap, vet man at mange ikke overlever første driftsår. Så det å ha kommet hit er en slags bekreftelse på at vi gjør noe riktig, sier CEO Monica Sandorf Engh til KOM24.

Hvis hun skal oppsummere de to årene med ett ord, lander hun på innovasjon:

– Vi har jobbet hardt med å differensiere oss fra hvordan folk tradisjonelt kjenner både markedsførings- og konsulentbransjen, og brukt ekstremt med tid på å tenke nytt og tørre å gjøre noe annerledes.

– Gjør oss sårbare

Gagner omsatte for 11 millioner i sitt første driftsår. Samlet omsetning etter to år er 19 millioner.

Engh peker på tre hovedårsaker til veksten: tillit fra kundene, en offensiv salgsstrategi, og ikke minst lanseringen av Marketing as a Service (MaaS).

Modellen gir kundene fleksibilitet til å plukke tjenester etter behov, med én måneds oppsigelse, men byr også på risiko for byrået:

– Det gjør oss jo veldig sårbare. Vi legger hodet på blokka og sier at kundene kan stole på oss – hvis ikke, kan de bare si opp. Men det holder oss ansvarlige, og gjør at vi må levere kvalitet og resultater i alle ledd, sier Engh.

Hun peker på at dette er et bevisst grep i et tøft marked:

– Når tider er dårligere og bedriftene kutter i innkjøp, må vi som leverandører tørre å ta en større del av risikoen. Det er det Gagner har gjort.

Målet for året er 66 aktive abonnenter. Veien dit krever mer enn nye kunder – først må de beholde de de har.

– Det handler om å levere resultater, sørge for at kundene snakker godt om oss og samtidig skille oss ut. Det er hardt arbeid hver eneste dag, og det har ikke vært en dans på roser. Det er dyrt å drive, og det krever mye å være god.

– PR-stunt satte oss på kartet

Gagner teller i dag ti personer, hvorav åtte fast ansatte. Fra starten valgte de LinkedIn som hovedscene for merkevaren, der alle ansatte bidrar som ambassadører.

– LinkedIn og den synligheten vi har fått der har vært viktig. Vi får innkommende henvendelser direkte fra plattformen, sier Engh.

For å skille seg ut lanserte de også «Women in Sales», et kurs og nettverk for kvinner.

– Det var først og fremst for å mobilisere flere kvinner, men effekten var også at det ble et PR-stunt som satte oss på kartet i bransjen.

Byrået har i tillegg satset på å være synlige i utdanningssektoren, blant annet med foredrag på Høyskolen Kristiania, og de har søkt partnerskap som gir tilgang til nye arenaer. Nylig inngikk de samarbeid med SuperOffice, og de jobber også med Norwegian Fashion Hub.

– Jeg tror det er summen av mange strategier som har gitt oss posisjonen vi har i dag, sier Engh.

– Dyrt og komplisert

Nå utvikler Gagner sin egen teknologiplattform med kunstig intelligens integrert i leveransene. Ambisjonen er å flytte oppgaver fra mennesker til teknologi, og frigjøre kapasitet.

– Målet er at plattformen skal jobbe sammen med konsulentene våre. Den skal ta oppgaver mennesker ikke lenger trenger å gjøre, slik at vi kan ha færre ansatte, men samtidig ta inn flere kunder og levere mer effektivt og billigere.

Engh mener dette er et nødvendig svar på en bransje hun beskriver som kostbar og uforutsigbar:

– Konsulent- og markedsføringstjenester har blitt veldig dyrt og komplisert å kjøpe inn. Det er mange varelinjer og skjulte kostnader. Mange kunder er lei av lange bindingstider og sjansespill. Vår tilnærming med abonnement og smartere bruk av teknologi kan være løsningen.

For Engh er den største muligheten klar, men risikoen er like tydelig:

– Den største muligheten er 100 prosent å klare å bruke teknologi smartere. Derfor legger vi mye tid i innovasjonsarbeid. Utfordringen er samtidig det tøffe markedet, med høye renter og usikkerhet. Vi som leverandører må tilpasse oss. Men jeg tror det alltid finnes et marked – det handler om å være fleksibel, tilpasningsdyktig og sette kundens mål i fokus.

Powered by Labrador CMS