Munkholm og Pol lanserer et nytt verb for sommeren: Å munke – og det ble Sølvfisk av det.

Munker seg til Sølvfisken: – En snakkis av en reklame

Med en idé som fort kunne blitt vurdert som hakket for drøy for annonsøren, gikk Pol heller hele veien. Det ble belønnet med Sølvfisken for juli.

Publisert Sist oppdatert

Reklamefilmen «Ta deg en munk» har satt i gang praten om det å ikke drikke – og klarer det på en måte som både engasjerer og underholder.

Sølvfisken:

Januar: TRY for IKEA

Februar: WAL for Altibox

Mars: Morgenstern for Kreftforeningen

April: POL for Stranda

Mai: Smeh for Felleskjøpet

Juni: TRY for Flytoget

Juli: Pol for Ringnes/Munkholm

Se vinnerfilmen lenger ned i saken.

Ny payoff og nytt ord

Bak kampanjen står Pol og Ringnes, med alkoholfritt-ølet Munkholm. Målet har vært å ta et tydelig eierskap til det å ikke drikke alkohol, og å gjøre det lettere å stå i det valget, også i sosiale sammenhenger.

Derfor lanserte Munkholm et helt nytt ord: Å munke.

–«Hvorfor drikker du ikke» er setningen de som drikker Munkholm hører oftest. Problemet er jo at det ikke er sant. For du drikker jo – du bare drikker ikke alkohol. Derfor valgte vi å lansere et nytt ord: For du skal ikke «ikke drikke». Du skal munke, sa  teamet bak kampanjen, Zakarias Nadir og Glenn Haugen i Pol, da kampanjen ble lansert i sommer. 

De står også bak Munkholms nye payoff: Forfriskende fri.

– Og ja, det er bare å si det høyt: Når vi snakker om å munke så vil 98 prosent av befolkningen tenke «jeg skjønner hva de prøver å tulle med», fortsatte teamet. 

– Forfriskende fri 

Juryen roser kampanjen for å være både modig og tydelig:

«Månedens vinner tar utgangspunkt i en idé som fort kunne blitt vurdert som hakket for drøy av annonsøren, og puttet i den berømte skuffen. Men nei: ikke bare lekte de seg med tanken, de tok seg en munk eller to og dro den helt ut.»

Videre heter det i jurybegrunnelsen:

«Resultatet har blitt en snakkis av en reklamefilm, hvor man ikke kan snakke om reklamen uten å snakke om produktet. Hvor ofte skjer det i disse dager? Sølvfisken for juli går derfor til denne forfriskende frie reklamefilmen.»

Powered by Labrador CMS