Morten Smidesang sier at de ikke har etablert seg på et nytt, lavt nivå, men sikter mot mer enn dobling av inntektene de neste årene.
Morten Smidesang sier at de ikke har etablert seg på et nytt, lavt nivå, men sikter mot mer enn dobling av inntektene de neste årene.

Utlandet redder omsetningen til Smidesang & Lyng

Økt tilstrømming av kunder fra utlandet skal sørge for at de tripler omsetningen på noen år. 

Publisert

– Det gikk egentlig bra på alle områder utenom det økonomiske.

Slik oppsummerer Morten Smidesang det siste året for Smidesang & Lyng. 

Han kan se tilbake på en marginal vekst i inntektene, fra 6,2 til 6,9 millioner kroner, men et driftsresultat som stupte fra 1,3 millioner kroner til en halv million kroner i pluss. 

Har vært svært lønnsomme

– Vi mista en stor kunde i den priskonkurransen som utspilte seg i 2023, samtidig som markedet ble tøffere og flere satte ting på hold og begge deler gir seg utslag i dårlige tall i 2024, forklarer han.

Smidesang sier de har brukt det siste året på en storstilt omstilling.

– Vi har vært et superlønnsomt selskap i mange år, heldigvis har vi kunnet møte de vanskelige åra uten panikk, men tatt omstillingen og brukt den motbakken til å bygge oss sterke. Så vi ser lyst på framtida, sier han.

Byrået har i dag seks ansatte og han sier de har en mer erfaren stab nå. 

Historisk har de vært et selskap som har levd ganske under radaren, som har drevet godt og med tidvis voldsomme marginer. 

– Så har vi snudd oss rundt og blitt et selskap som er ganske synlig og satser på det å være attraktive for de aller flinkeste folka og vi har utviklet tjenestene våre og det er mer teknologi-intensivt det vi gjør, spesielt med KI. Og alt dette koster penger, samtidig som markedet har vært dårlig, sier han.

Kronekursen hjelper dem

Kunstig intelligens og employer branding er de viktigste satsingsområdene deres nå. Og selv om det har vært tøffe år med både korona, krig i Ukraina, høye renter og stigende valutakurser, har det ikke bare vært negativt for dem. 

De har blant annet fått en rekke kunder fra utlandet og i 2024 hadde de kunder fra både Tyskland, Frankrike og Nederland. 

Nå kommer fort 15–20 prosent av omsetningen fra utlandet. 

– Pandemien digitaliserte Europa så det har blitt lettere å jobbe remote og kronekursen er med på å gjøre oss mer konkurransedyktige internasjonalt. I tillegg er det jo alltid noen industrier og sektorer som går som en kule, peker han på.

Og ambisjonene er store for tiden framover. Han forteller at de allerede har klart å sikre seg like mye som bunnlinjen endte på i fjor og målet nå er å mer enn doble omsetningen og ende på 15 millioner kroner om to-tre år. 

Alt i løpet av 2025 vil de ansette en ny i Trondheim.

– Jeg tenker vi har en bra base med folk og det er mange flinke folk som vil jobbe her. Og jeg tror vi har utviklet et bra tjenestetilbud som passer bra med tida vi er i og behovene mange bedrifter har, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS