Kampanjefilmen viser hvordan små symboler på støtte kan gjøre en stor forskjell i hverdagen.

Oslo Pride engasjerer millioner med ny kampanjefilm

Med over 8,3 millioner visninger i sosiale medier, titusenvis av delinger og rørende tilbakemeldinger, treffer Oslo Prides nyeste kampanjefilm «Trygg» både bredt og dypt.

Publisert

Det er ikke så mye som skal til for å gjøre en stor forskjell. Det viser den nye kampanjen til Oslo Pride med høy emosjonell slagkraft. På to minutter formidler den hvordan små symboler som viser støtte til skeive kan gi trygghet i hverdagen.

Rohan Sandemo Fernando, kommunikasjonssjef i Oslo Pride.

Filmen har allerede fått imponerende spredning. På Instagram og Facebook er filmen sett over 8,3 millioner ganger, med mer enn 244.000 likes og over 47.000 delinger. Og engasjementet fortsetter å vokse.

– Det som treffer oss aller mest, er kommentarene og delingene. Folk forteller egne historier, og takker for at filmen viser noe mange skeive opplever, sier Rohan Sandemo Fernando, kommunikasjonssjef i Oslo Pride, i en pressemelding.

I tillegg til massiv respons i Norge har filmen også fått oppmerksomhet internasjonalt. Oslo Pride har mottatt tilbakemeldinger fra andre land i Europa, Nord- og Sør-Amerika, og flere land i Asia.

Adrian Prent, partneransvarlig i Oslo Pride.

Kampanjen er utviklet av Oslo Prides egen kommunikasjonsgruppe, som holder til i organisasjonens nyåpnede lokaler i Storgata. Gruppen har selv stått for idé, manus og regi. Det eneste som er hentet eksternt, er selve produksjonen – den er gjort av SL Media.

De fleste skuespillerne er enten frivillige eller ansatte i Oslo Pride. I én av scenene medvirker også det skeive håndballaget Rabalder. Filmen er dermed et resultat av både den interne kompetansen og fellesskapet i organisasjonen.

– Vi ønsket å vise hvordan det å bære et regnbuearmbånd, en pin eller et klistremerke faktisk kan gi noen trygghet i en sårbar situasjon. At du kan være den som gjør en forskjell, sier manusforfatterne og regissørene bak filmen, Fernando og Adrian Prent.

Alle inntektene fra pridebutikken.no går direkte tilbake til Oslo Pride, og bidrar både til gjennomføringen av festivalen og til organisasjonens løpende arbeid for mangfold og inkludering gjennom hele året.

– Vi er utrolig stolte over det vi har fått til sammen. Vi har hatt frivillige foran kamera, idé og regi fra vårt eget team, og historiene springer ut av våre egne miljøer. Når så mange kjenner seg igjen, vet vi at vi har truffet noe ekte, avslutter Rohan Fernando.

Powered by Labrador CMS