Line Grønhaug
Line Grønhaug

Hun er ny kom-sjef på ONS

Det er fortsatt godt over ett år til neste gang ONS blir arrangert, men dagene har vært travel for Line Grønhaug.

Publisert Sist oppdatert

– Det var en mulighet til å gjøre noe annet som jeg ikke kunne si nei til, sa Inger Johanne Stenberg til KOM24, da det ble kjent at hun var ferdig i ONS etter tre år som ansvarlig for kommunikasjon, mediehåndtering og markedsføring, for å bli PR og myndighetskontakt hos Laerdal Medical.

Hennes etterfølger i sjefsstolen er Line Grønhaug, som selv har lang erfaring fra ONS, inkludert nesten tre år som innleid kommunikasjonsdirektør.

Kontrakter gikk mot slutten

Grønhaug har vært journalist i både NRK og TV 2, før hun gikk til det som da het Melvær & Lien, hvor hun var tekstforfatter og PR-rådgiver i sju år. 

De tolv siste årene har hun vært selvstendig næringsdrivende og har hatt bedrifter som Aibel, Aker BP og Universitetet i Stavanger som kunder. Men nå har regjeringen innført lover mot innleie, noe som har gjort det mer utfordrende for alle konsulenter som leier seg inn til kunder.

– Jeg hadde noen kontrakter som gikk mot slutten, så da passet det fint når Inger Johanne skulle slutte og jeg fikk en telefon om jeg ville komme på intervju, sier hun.

Grønhaug mener det var perfekt å kunne komme tilbake til ONS og peker på at hun kjenner prosjektet godt og at mange av dem hun jobbet med der før er der fortsatt. 

Men ikke alt er som det en gang var. 

– Jeg kjenner produktet vi skal levere men sosiale medier er helt annerledes enn da jeg jobbet her sist. Ingen drev med LinkedIn da, for eksempel. Det er jo det som er spennende, alt endrer seg raskt når man jobber med kommunikasjon. 

I 2024 var det over 70 000 besøkende fra 102 ulike land som var på konferansen. 1 100 selskaper hadde stand på utstillingen og mer enn 1 150 innledere på ni konferansearenaer.

Neste konferanse blir ikke arrangert før i august 2026, men hun sier det har vært merkelig travelt likevel.

– Mye mer globale

– I første omgang har mye av arbeidet gått med til konferanse-tema og lansering av det, sier hun.

Neste konferanse har Courage, mot, som tema. Det skal oppfordre ledere, tenkere, innovatører, næringsliv og politikere over hele verden til å handle for å forme en mer bærekraftig energifremtid.

De har jobbet sammen med Fasett for få laget grafisk profil for temaet og en film som forklarer hva vi mener med det. I tillegg har de hatt lanseringsarrangement, laget annonser som var ute i sosiale medier, E24, nettsider og nyhetsbrev.

– ONS arrangerer også andre konferanser sammen med partnere, som vi er med på og som vi kommuniserer ut, som High Wind i mars, CCUS Conference Norway i juni og H2 Conference i September.

Kommunikasjonsavdelingen består bare av to personer, i tillegg har de en kommunikasjonskomité å lene seg på når de har utfordringer. 

– 84 prosent av utstillingen er alt solgt ut, så da endrer kommunikasjonen seg. Da trenger vi ikke å pushe salg av utstillingen like mye, og gir mer oppmerksomhet til konferanseinnhold, speakers og salg av billetter når det nærmer seg. Akkurat nå planlegger vi for august – da skal vi markere at det er ett år igjen til ONS 2026. Fra da av trappes kommunikasjonen betraktelig opp, sier hun.

– En annen målgruppe er de som skal komme og snakke på ONS 2026. Vi er et globalt energiforum, men fortsatt er det er ikke alle som kjenner til oss ute i verden, så vi må få ut informasjon om hvem vi er og hva vi jobber med i ulike nettverk.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS