Slik rammer Lyse-kuttene kommunikasjons- og markedsavdelingene
Omtrent 140 stillinger kan bli berørt når Lyse nå varsler nedbemanninger. Før det skjer, skal samtlige ansatte kompetansekartlegges.
– Vi har det siste halvannet året opparbeidet oss verdifulle erfaringer og ser at tiden nå er inne for å realisere de organisatoriske synergiene vi har identifisert. Målet er å etablere en enklere og mer effektiv driftsmodell, sier konserndirektør tele, Kristin Dahle Larsen i en pressemelding.
De ansatte ble informert om prosessen i et allmøte onsdag. Lyse Tele ble etablert i 2024, etter sammenslåingen av ice, Altibox og flere regionale fiberselskaper. Selskapet har i dag rundt 1200 ansatte.
Kommunikasjonssjef for tele, Andreas Veggeland, bekrefter overfor KOM24 at markedsressurser vil bli berørt, men ikke kommunikasjonsavdelingen.
– Kommunikasjonsavdelingen blir ikke berørt. Den ligger på konsernnivå i Lyse og er ikke en del av denne prosessen. Men det er markedsavdelinger som blir berørt, sier Veggeland.
Lyse Tele går nå i gang med en omfattende kompetansekartlegging av alle ansatte. Dette skal danne grunnlag for hvem som får nye roller i organisasjonen, og hvem som blir overtallige.
– De som blir identifisert som overflødige, vil vi forsøke å finne andre stillinger til i konsernet. Hvis det ikke er mulig, vil de bli tilbudt en sluttpakke, sier Veggeland.
Selskapet står midt i store investeringer i både mobilutbygging og digitalisering, men peker samtidig på svekket lønnsomhet, skjerpet konkurranse og strukturelle endringer i fiberbransjen som årsaker til at det nå må kuttes.
– Dette gjør det nødvendig å redusere kostnadsnivået og organisere oss mer effektivt for å styrke konkurransekraften. Nå er vårt hovedfokus å ivareta de ansatte som berøres av prosessen, sier Dahle Larsen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no