Tore Woll i Tante Randi er bekymret for bransjen og har laget et mainfest over tingenes tilstand.
Tore Woll i Tante Randi er bekymret for bransjen og har laget et mainfest over tingenes tilstand.

Tore Woll om framtidsutsiktene for bransjen: – Det blir verre før det blir bedre

Det er på tide med en kollektiv endring, mener Tore Woll, som har laget kreatørens manifest. 

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har jobbet så lenge og gjort så mye at det er litt mitt ansvar å prøve å si noe og få andre motiverte. Så jeg håper det smitter litt.

Det sier Tore Woll i Tante Randi, til KOM24.

For ett år siden skrev han noen tekster til seg selv, kalt Kreatørens manifest. Nå i ukene før jul har han publisert tankene på LinkedIn og egne sider.

– For reklamebransjen er det bare en ting som er viktig

Han vil ikke si at det er en krise i bransjen eller at han er bekymret. Men han mener det er på tide med en kollektiv endring og sier at det er mange unge kreatører som ikke har en lang kontekst på hvordan bransjen har utviklet seg. Derfor ville han tegne et lengre perspektiv enn det man ser i kommentarfeltene.

– Jeg føler at diskusjonen som foregår i marketing er ofte faglig orientert, gjerne basert på hva Byron Sharp sa sist. Jeg sier ikke at det er feil, men det er på kundesiden det er interessant, det er viktigere for kundene å ha kontroll på sin forretningsmodell. For reklamebransjen er det bare en ting som er viktig, det er å forstå målgruppen. Om vi ikke gjør det og lager reklame basert på ønsketenkning ender vi opp i en stadig forverret situasjon der folk flest mener reklamen er irrelevant.

Woll sier han blir bekymret om ikke bransjen gjør noen fundamentale endringer og mener at man nå til dels lager reklame som er totalt uinteressant og irriterende for dem som skal motta den.

– Jeg sier ikke at reklame har vært det viktgiste for folk, det har det aldri vært, men det har vært plass til reklame på en positiv måte, sier han og sier at man må ha ambisjoner om at reklamen skal være noe mer. 

Da må man forstå målgruppen, som er det viktigste av alt for kreatører. 

Kreatørene var viktigere før

Blant tingene han tar opp i manifestet sitt er at reklamebransjen må selge mer enn bare timer ved å fokusere på langsiktig verdi, at å gi bort kreativitet i pitsjer devaluerer bransjen og skader omdømmet, byråer må tydeligere posisjonere seg for å skille seg ut fra konkurrentene og pitsjer basert på kreative løsninger gir ikke innsikt i langsiktige samarbeid.

Woll mener at reklamebransjen hadde en viktigere posisjon internt før enn de har i dag.

– Jeg vil ikke romantisere, men jeg føler vi hadde det, spesielt mot egne oppdragsgivere. Vi hadde en større ekspertrolle, våre råd var mer verdifulle og de var basert på sterke personligheter, sier han og drar fram navn som Ivar Vereide, Eivind Moe og Kjetil Try.

– Det var folk som tok litt større plass og turte å være tydeligere. Det føles som om den tiden kan man ta tilbake om man tørr å stå litt på, sier han. 

Woll mener at kreatørene er for lite involvert i premissene, som styres for mye av faglig svake rådgivere som kun er målt på penger og ikke nok på et faglig grunnlag. Derfor må kreatørene være rådgivere for sitt fag og bestemme premissene som påvirker det kreative produktet. 

Han innser at det trolig blir lite faner og tog og demonstrasjoner for å få gjort disse endringene.

– Men man må hver for seg, i sitt eget miljø, jobbe for å lage det beste utgangspunktet for seg selv, sier han.

Woll mener at man har i det siste hatt for mye frykt og folk har vært redde for jobbene sine. En konsekvens av det hele er at byråene blir likere og likere hverandre. Utover menneskene som jobber der – hva er forskjellene på byråene i dag?, spør han seg. 

– Vi skal gjennom en litt vanskelig periode

Og det har vært flere byrå som har lagt ned de siste årene. Men han peker og på at de større blir mindre – både byrå og kontoer. I manifestet skriver han om utviklingen i bransjen, at i et desperat forsøk på å opprettholde størrelse, lages flere tjenestetilbud som sniffer ut hvor pengene er og gradvis kommer man lenger og lenger vekk fra kjerneproduktet – kreativitet.

– Poenget vårt er å lage kreativitet, sluttresultatet av en god kreativ prosess er kreativitet. Ideene er vårt produkt. Jo mer det er basert på å forstå et menneske, målgruppeinnsikt, jo bedre er det. Det er det mindre av om dagen, sier han.

– Hvordan tror du det blir framover? 

– Jeg tror det blir verre før det blir bedre. Vi skal gjennom en litt vanskelig periode, antageligvis. Men jeg ser og flere lysglimt enn for ett år siden, sier han og håper at omstillingen som skjer og fører til en liten kreativ evolusjon. 

For han mener at en mye større krise er der man gradvis glir vekk fra målgruppen de skal skape en handling eller endring hos. Men han tror det er i ferd med å bli bedre.

– Vi kommer en ny tid i møte der vi er enige om at målgruppen må bli engasjert på en ny måte. Da er kreativitet svaret. Om vi ikke er villige til å lytte til dem, kommer vi aldri til å nå det. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS