Tobakkslobbyist Kristian Tonning Riise om PR-samarbeidet: – Helt i tråd med deres prinsipper
Kristian Tonning Riise er den eneste som jobber med ekstern kommunikasjon for Swedish Match i Norge.
KOM24 skrev nylig om PR-bransjens samarbeid med tobakksindustrien. Flere byråer er klare på at de ikke vil ha noe med slike kunder å gjøre, mens noen holder døra åpen.
I rollen som leder for eksterne relasjoner hos Swedish Match Norge sitter Kristian Tonning Riise.
Swedish Match produserer blant annet tobakksprodukter, og eies av amerikanske Philip Morris, som er verdens største tobakksselskap.
– Vi er i underkant av 60 ansatte i Norge. For øyeblikket er det kun jeg som jobber med ekstern kommunikasjon i Norge, skriver Tonning Riise i en e-post til KOM24.
Nok å gjøre
Han har travle dager, og foretrekker derfor å svare skriftlig, skriver han.
Innføringen av EUs tobakksdirektiv og mulig endringer i tobakksskadeloven er noe av det som opptar han. Også norske PR-byråer og advokatfirmaer har en finger med i spillet.
– Hvordan jobber du med å påvirke politiske beslutninger i sånne saker?
– Vi jobber på helt vanlig måte med å informere politikere og beslutningstakere om våre posisjoner. Det overordnede målet for oss er å realisere den røykfrie visjonen i Norge, ved å få eksisterende røykere, som ellers ville fortsatt å røyke, til å bytte ut sigarettene med et mindre skadelig produkt, skriver Tonning Riise.
Han legger til at Sverige, som har flere mindre skadelige alternativer til vanlig røyk, har kommet lengre enn Norge når det gjelder å fase ut sigarettene.
Der ligger prosentandelen dagligrøykere på under fem prosent. I Norge røyket åtte prosent av befolkningen daglig i 2024, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.
– Under fem prosent er definisjonen WHO bruker for at et land skal regnes som «røykfritt». Dette er fullt mulig å få til i Norge også, men det vil kreve en mer målrettet skadereduksjonspolitikk, skriver Tonning Riise.
Samarbeid med Kruse Larsen
Han er ingen ukjent person i norsk offentlighet. Tonning Riise var stortingsrepresentant for Høyre fra 2017 til 2021, og er tidligere leder av Unge Høyre.
37-åringen startet i Philip Morris i 2022.
– Hvordan opplever dere at myndighetene kommer dere i møte?
– Det er velkjent at det er delte meninger om hva slags regulering av tobakks- og nikotinprodukter som er mest hensiktsmessig. Vi snakker med alle som er interessert i å snakke med oss, og høre hva vi tenker.
– Norge har strengere lover enn mange andre land når det gjelder tobakk. Hvordan er det å jobbe med dette under de forholdene?
– Vi er tilhengere av politisk regulering. Sigaretter er et svært skadelig produkt, og det er bra at det er strengt regulert. Så mener vi at Norge har mer å gå på når det gjelder å differensiere tydeligere mellom de mest skadelige produktene og mindre skadelige alternativer, for å motivere flere røykere til å bytte ut sigarettene.
– Ellers forholder vi oss selvsagt til de enhver tid gjeldende regler i Norge, skriver Tonning Riise.
Swedish Match er kunde hos Kruse Larsen, og har vært det i flere år. Men byrået har noen regler for hva slags produkter de ønsker å jobbe med.
– Vårt prinsipp har vært at vi ikke jobber med røyketobakk. Vi kan jobbe med mindre skadelige nikotinprodukter, som snus, som bidrar til at færre røyker, skrev partner og seniorrådgiver Tim Peters nylig til KOM24.
– Kruse Larsen sier at de vil jobbe med snus, og ikke med røyk. Flere PR-byråer som vi har snakket med sier at de ser på det å jobbe med tobakksindustrien som etisk problematisk. Hva tenker du om det?
– Vi har hatt et godt samarbeid med Kruse Larsen i mange år, som hjelper oss med strategi og kommunikasjon når det gjelder å realisere den røykfrie visjonen i Norge. Vårt mål er på sikt å fase ut sigarettene helt i Norge. Vi oppfatter at vår visjon sånn sett er helt i tråd med Kruse Larsens prinsipper på dette, skriver Tonning Riise.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no