Flere norske PR-byråer har klare regler om å ikke ta oppdrag fra tobakksindustrien.

Dette sier byråene om oppdrag fra tobakksindustrien

– Vi vil ikke jobbe ikke for noe som er skadelig, sier noen. Andre har mer uklare regler.

Publisert

– Nei, det har vi aldri hatt, og vil ikke ha.

Det er det klare svaret fra Ole Christian Apeland i Apeland på spørsmål om byrået hans har eller har hatt kunder i tobakksindustrien.

– Vi vil kke jobbe ikke for noe som er skadelig, skriver han på e-post.

Han sier også at de ikke har blitt kontaktet av noen i tobakksindustrien for mulige oppdrag knyttet til det nye tobakksdirektivet fra EU.

Sier nei

KOM24 har tidligere skrevet om norske byråer og advokatfirmaer som har henvendt seg til myndighetene angående innføringen av direktivet.

VG tok også en runde med noen byråer i 2014, der flere svarte at de ikke vil jobbe med tobakksrelaterte kunder.

– Det er ikke interessant for oss. Vi retter innsatsen vår mot virksomheter, organisasjoner og bedrifter i norsk næringsliv og offentlig sektor, svarer Lene Bergmann i Mannheimer på samme spørsmål.

De takker konsekvent nei til kunder som «åpenbart ikke driver samfunnstjenlig virksomhet», legger hun til. Heller ikke Mannheimer har blitt kontaktet.

Jenny Nygaard i WergelandApenes svarer at de ikke har noen kunder i tobakksindustrien, og at det ikke har vært aktuelt.

– Vi vurderer alle nye, mulige kundeforhold ut fra noen generelle, etiske betraktninger. Alle hos oss har også muligheten til å reservere seg mot å jobbe med virksomheter innenfor industrier de ikke støtter, skriver Nygaard.

– Har dere blitt kontaktet i forbindelse med det nye direktivet?

– Nei. Aktørene innenfor tobakksindustrien har allerede veletablerte byrårelasjoner eller egne ressurser innen samfunns- og myndighetskontakt.

Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen svarer at de tok et standpunkt da de etablerte byrået for 15 år siden om at de ikke ville jobbe med tobakksindustrien.

– Vi har aldri angret på det og står like støtt på beslutningen i dag som vi gjorde den gangen.

– Det handler om et grunnleggende verdisyn som vi har her i Trigger. Vi har en ambisjon om at alt vi gjør skal skape positive verdier for kunder, folk og samfunn. Da sier det seg selv at det å jobbe med tobakksindustrien ikke er aktuelt for oss.

Guri Størvold i Zynk skriver også at de har som prinsipp at de ikke tar sike oppdrag.

Kristian Hvilen i Rud Pedersen svarer at de ikke kommenterer kundeforhold.

– Men jeg kan bekrefte at vi ikke jobber for tobakksindustrien, legger han til.

Jon Georg Dale i First House svarer at de har interne retningslinjer som sier at de ikke skal ha kunder i tobakksindustrien.

Ulike produkter

Tim Peters i Kruse Larsen skriver at de har åpne kundelister, og at det er godt kjent at de har jobbet med Swedish Match i mange år. De distribuerer nikotin- og tobakksprodukter til norske butikker.

– Vårt prinsipp har vært at vi ikke jobber med røyketobakk. Vi kan jobbe med mindre skadelige nikotinprodukter, som snus, som bidrar til at færre røyker, skriver Peters.

– Det er ikke naturlig å snakke om hvem som eventuelt kontakter oss om noe. Kundelisten vår viser hvem som er kunder hos oss, legger han til.

Burson-sjef Andreas Wabø vil ikke si noe om hvem som er kunder hos dem, men opplysninger fra Helsedepartementet viser at ulike rådgivere hos dem har kommet med spørsmål til myndighetene om implementeringen av tobakksdirektivet.

– Jobber dere eller har dere jobbet med noen aktører innenfor tobakksindustrien? I så fall, hvem?

– Beklager, men på et generelt grunnlag kommenterer vi ikke på hverken tidligere, nåværende eller potensielt fremtidige kundeforhold, skriver Wabø.

Peter Markovski i Storm Samfunn har tidligere uttalt til KOM24 at de ikke jobber med tobakksindustrien, men at de ved en anledning kontaktet myndighetene om tobakksdirektivet på vegne av Foodora, som er kunden deres.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS