NoA øker inntektene og bedrer resultatene sine
– Vi er godt fornøyd med første halvår.
Det sier Thomas Høgebøl, styreleder i NoA til KOM24.
– Vi har vist under Covid og de siste par årene, hvor det har blitt et tøffere klima både i markedet og geopolitisk, at vi er robuste og solide. Så har vi jobbet med å tilpasse både tjenestetilbudet til kundene og kostnadsbasen. Det får vi betalt for nå.
Tallene deres for første halvår er nå klare og de viser at NoA tjener litt mer penger og har fått bedre kontroll på kostnader og kontantstrøm.
– Merker vi er attraktive
Inntektene deres første halvår endte på 929,3 millioner kroner, noe som er en oppgang på rundt 23 millioner sammenlignet med samme periode i 2024.
EBITDA, altså resultat før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (IFRS), viser 166 millioner kroner, 26 millioner bedre enn fjoråret. Dette tilsvarer en margin på 18 prosent.
Konsernet ser særlig en god utvikling innen Advertising & Brand Experience, samt sterk vekst i enkelte teknologisegmenter.
– Det er stadig flere kunder som dreier fokus over mot vekst, da er NoA en attraktiv partner. Det merker vi, sier han.
Høgebøl peker blant annet på at stadig flere av deres kunder bruker flere av tjenestene deres.
– 75 prosent av kundene våre bruker to eller flere av selskapene våre, forteller han.
Tallene deres viser at de har en svært stabil kundemasse, der få forsvinner ut og at de har klart en liten vekst i kunder i løpet av første halvår.
– Vi vil ikke jage nye kunder og prosjekter til enhver tid, Det er slitsomt og kostbart. Så en fin måte å opprettholde stabilitet og den fine utviklingen er å bistå kundene våre innenfor flere områder. Det fungerer veldig fint, sier han.
Selv om inntektene øker og ting ser bedre ut, har konsernet og tatt ulike grep i år. De har lagt ned NoA Consulting i Norge og flere avdelinger er flyttet på og lagt ned som egne selskaper.
Tallene i rapportene fra NoA viser at de har blitt 67 færre ansatte siden slutten av september i fjor og nå er 1057 ansatte i hele konsernet.
Gjør det best i Sverige
Men Høgebøl avviser at det har vært noen generell nedbemanning.
– Vi har måttet tilpasse kostnadsbasen. Vi er noen færre ansatte og vi har effektivisert staben. Noen områder opplever vekst, noen står stille og noen har tilbakegang. Der vi tror det blir vedvarende må vi justere, sier han og viser til at de har lagt designmiljøet sitt inn i Anorak og at konsulentenheten i Norge jobber tettere med de andre enhetene. på tvers av hele gruppen.
Oversikten over personellkostnadene viser at de største kuttene er tatt i Norge, hvor man brukte 20 millioner kroner mindre første halvår.
Likevel klarer selskapet å holde oppe omsetningen i Norge. Veksten ligger primært hos Anorak, men også hos Unfold og Scienta.
Men deres største marked er nå i Sverige, hvor de har høyest byråinntekt og de beste resultatene. Tallene viser også at de vokser i antall ansatte i vårt naboland.
– Det handler ikke om at vi satser på det ene landet fremfor det andre, men om å tilpasse og allokere ressursene der potensialet er størst akkurat nå. I Norge har vi gjennomført noen effektiviseringer og integrert kompetanser på tvers av enheter, noe som har redusert kostnadene. I Sverige har vi derimot investert i å styrke kapasiteten, fordi vi ser en sterk etterspørsel og god lønnsomhet akkurat nå, supplerer Group CEO Mikael Jørgensen.
Har tørt krutt til oppkjøp
I fjor vår skrev KOM24 om et gigantlån som NoA hadde tatt opp på 850 millioner kroner, med en rente på over 12 prosent. Siden da har man økt det lånet ytterligere og nå er det på 900 millioner kroner.
– Det har vi gjort for å ha tørt krutt til oppkjøp, sier han.
Han vil ikke gå i for mange detaljer, men svarer at «det er ikke utenkelig», på spørsmål om det kommer noen oppkjøp før jul.
– Innenfor hvilke områder ser dere for dere oppkjøp?
– Vi vurderer flere alternativer, men det er der hvor det er økt etterspørsel. Ignite-segmentet er aktuelt, også tech engineering, og datadrevet markedsføring, sier han.
Tidligere hadde selskapet også selv kjøpt 25 millioner kroner av sitt eget lån, men dette solgte de i løpet av kvartalet, og fikk litt høyere pris enn de selv hadde betalt.
Skal drive utviklingen innen KI-bruk
I tillegg har selskapet en reservekonto de kan trekke på hvis de trenger likviditet. Den er på opptil 225 millioner kroner, men ved utgangen av kvartalet hadde de ikke brukt den.
– Det er spennende tider for dere framover?
– Ja, jeg synes det er det, men det er vanskelig å spå om fremtiden. Det eneste vi kan gjøre er å konsentrere oss om oss selv og de kundene vi har som leverer best mulig og jobbe jevnt og trutt med å være der markedet er. Det er mange spennende muligheter som dukker opp. Endrede kundebehov gjør sitt til at det vi jobber med er variert og mer spennende enn på lenge, sier han.
Jørgensen sier på sin side at man nå er i en situasjon der kunstig intelligens kommer til å definere de neste årene i bransjen.
– Vi har satt opp tempoet i adopsjonen på tvers av hele nettverket, fordi vi ønsker å drive utviklingen, ikke følge den. For oss handler det om å skape målbar verdi for kundene og dermed også styrke vår egen vekst.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no