Her er Ring 2 ute på oppdrag og prøver å endre navnet på bygda Lakselv til bare Elv.
Her er Ring 2 ute på oppdrag og prøver å endre navnet på bygda Lakselv til bare Elv.

Reklamebyrå prøvde å få bygd til å skifte navn i stunt

Ring 2 ville endre navn fra Lakselv til «Elv» for å sette villaksen i fokus.

Publisert

Villaksen er på randen av utryddelse og i Porsanger skjedde noe som aldri før har funnet sted i en norsk kommunestyresal. 

Et forslag ble lagt frem i kommunestyret om å endre navnet på kommunesenteret fra Lakselv til Elv, for å belyse konsekvensene av oppdrettsnæringens ukontrollerte vekst.

Det melder reklamebyrået Ring 2 i en pressemelding.

De stod bak stuntet på oppdrag fra Norske Lakseelver.

Forslaget vakte oppsikt, ikke minst fordi et filmteam var til stede og dokumenterte det hele. 

Navneendringen ble et symbol på kampen for villaksens overlevelse, og på hvordan en potensiell utryddelse av laksen vil påvirke et lokalsamfunn. 

Ved å bruke navneendringen som et kreativt utgangspunkt, setter kampanjen fokus på hva betyr laksen for en bygds identitet? 

En ting er at Lakselv uten elv bare er Elv, men det stikker dypere enn som så - for laksen er en del av sjela - til både bygda og menneskene som bor der. 

Sentralt i kampanjen står en mini-dokumentar som gir seerne et innblikk i prosessen rundt navneforslaget og viser hvordan det skapte heftig debatt i Porsanger kommunestyre. Samtidig belyser filmen de større konsekvensene dersom villaksen forsvinner. 

Filmen formidler et budskap om at villaksen nå står i fare.

– Villaksen er en uerstattelig del av norsk natur og kultur, men er nå truet av oppdrettsindustrien og andre menneskeskapte faktorer. Gjennom dette samarbeidet med Ring 2 ønsker vi å nå ut til et bredere publikum og skape større forståelse for viktigheten av tiltak som lukkede merder, forklarer kommunikasjonsdirektør i Norske Lakseelver, Pål Mugaas.

– Å få jobbe med å løfte frem villaksens fremtid har vært både en personlig hjertesak og en unik utfordring for oss. Dette prosjektet har gitt oss muligheten til å kombinere privat engasjement med kreativ kommunikasjon for å belyse en av vår tids viktigste miljøsaker, forklarer Per Kristian Voss Halvorsen, strategisk leder i Ring 2.

I pressemeldingen kommer det også fram at de sammen med regissør Andreas Nordberg fra Push, nå jobber med å få finansiert en lengre og mer TV-vennlig versjon av minidokumentaren.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS