
Folio løp fra konkurrentene – beviste at de er «Raskere enn banken»
Ny bankutfordrer etablerte kommunikasjonskonseptet «raskere enn banken» en gang for alle, da verdens raskeste parasprinter, Salum Kashafali, stilte med eget lag i Holmenkollstafetten.
Holmenkollstafetten ble nok en gang en arena for sterke prestasjoner og bankenes uoffisielle prestisjeoppgjør. Men i år var det én ny banktjeneste som tok stafettpinnen, og bokstavelig talt, løp fra konkurrentene: Folio.
I år sponset Folio Holmenkollstafetten, og siden de også sponser sprintstjernen Salum Kashafali, stilte de med et lag bestående av noen av Norges raskeste løpere, håndplukket av Salum selv.
Resultatet? Folio ble raskeste bank i Holmenkollstafetten 2025.

– «Raskere enn banken» er et av våre kjernebudskap. Stafetten har 75.000 deltakere som primært representerer store og små bedrifter – midt i kjernemålgruppen. Vi ville benytte anledningen til å få oppmerksomhet, som en ny utfordrer og en mindre kjent aktør på markedet. Løpet er en gøy metafor på hvordan Folio faktisk presterer blant konkurrentene, forklarer markedssjef i Folio, Anne-Marte Mundal, i en pressemelding.
Folio er en ny banktjeneste for SMB-markedet, utviklet i samarbeid med Sparebanken Norge. Tjenesten kombinerer personlig kundeservice med moderne teknologi.
– Mange bedriftskunder opplever at det å bruke bank tar unødvendig mye tid. Vi mener det ikke trenger å være sånn. Derfor bygger vi en løsning som rett og slett er raskere, enklere og hyggeligere, sier Mundal.
Selv om stafettløpet var et humoristisk og lekent bevis på Folios fart, ligger det også en strategisk tanke bak initiativet.
– Stafetten engasjerer et imponerende antall mennesker i bedriftsmarkedet og skaper enorm fottrafikk til sentrum på selve dagen. Gjennom sponsoratet av både Salum og stafetten fikk vi en plass på oppløpssiden. Kommunikasjonskonseptet «raskere enn banken» ble etablert en gang for alle, sier Marcus Hassel i 11:11, byrået bak kampanjen.