
Ekspert om sponsorsitusjonen: – Ikke vanlig
Lerum gikk ut i lokalavisa og etterlyste mer innflytelse på Sogndal Fotball, som de har sponset i over 40 år.
Nylig kom det fram at en av hovedsponsorene til Sogndal Fotball, Lerum, ønsker å tvinge fra valg av ny styreleder i klubben.
I et åpent brev publisert i lokalavisa Sogn Avis skrev Trine Lerum Hjellhaug, administrerande direktør i Lerum, følgende:
– Avstanden mellom oss er blitt større. Me føler at me ikkje blir lytta til, og me er usikre på om pengane me legg på bordet blir nytta effektivt. Me føler at det ikkje blir vist respekt, og at sponsorbidraget vårt blir teke som ei sjølvfølgje. Det er inga sjølvfølgje at det skal vera Sogndal Fotball og Lerum for alltid.
Hun skrev også at Lerum har redusert bidraget sitt til klubben, og at de ville vurdere å justere det opp igjen avhengig av hva som skjer framover.
Lerum ville ha Tore Dvergsdal som styreleder, men på årsmøtet fikk Jan Rune Årøy fornyet tillit.
– Ikke vanlig
Vegard Arntsen i Sponsor Insight skriver i en e-post til KOM24 at det ikke er vanlig at sponsorer legger seg bort i driften av sponsorobjekter.
– Det er imidlertid vanlig å lytte til spesielt de største sponsorenes synspunkt i forhold til beslutninger som kan påvirke sponsorenes effekter av samarbeidet. Sponsorobjektet vil normalt være opptatt av, og positivt innstilt til, å lytte til slike synspunkt, skriver Arntsen.
Grensen for innblanding går ved det sportslige, mener han. Det er få kjente tilfeller av at sponsorer legger seg bort i det.
– Sponsorene har jo «makt» i form av den pengestøtten de gir til sponsorobjektet. Fordelen med å gi dem innflytelse er jo at det knytter dem sterkere til sponsorobjektet og dermed gjør det vanskeligere å avslutte samarbeidet, skriver Arntsen.
Han legger til at sponsorene også ofte har relevant kompetanse å bidra med.
– Ulempen er naturligvis at man mister autonomi. Det er derfor en utfordring å balansere dette riktig i tilfeller hvor sponsorer ønsker mer innflytelse enn hva sponsorobjekter føler er greit å gi dem.
Om situasjonen med Sogndal Fotball og Lerum, skriver Arntsen at han ikke kjenner bakgrunnen, men at man på den ene siden kan si at det er upassende å legge press på valgkomité og årsmøte på denne måten.
– Men på den annen side kunne de jo holdt dette for seg selv og ganske enkelt ikke fornyet avtalen med bakgrunn i hva utfallet i forhold til nytt styre ble. Nå gir de i det minste klubben en sjanse til å beholde dem som stor partner.
– Man kan jo tenke seg et annet eksempel: en bank er sponsor til en klubb som har hatt mye økonomisk rot en periode. Nytt styre er en forutsetning for å gjenopprette tillit, da en bank lever av troverdighet rundt økonomisk skikkelighet. Det å være assosiert med økonomisk rot, og akseptere det over tid, vil sende et feil signal som trygg og god bank. Få ville derfor reagert på at banken sa ifra om dette som betingelse for å fortsette som sponsor.
– En bra ting
Alexander Solberg i byrået NOSLEEPTILLBROOKLYN sier at det på generelt grunnlag ikke er så uvanlig at alle som er glad i en klubb, også sponsorer, synes det er viktig at flinke folk sitter i styret.
– Engasjerte sponsorer er jo ofte en bra ting, og da kan det jo være naturlig å ønske seg et styre de tror vil ta klubben og sponsorsamarbeidet i riktig retning.
Lerum har sponset Sogndal helt siden 1981. Solberg spår at så langvarige samarbeid vil bli mer uvanlig framover, og at sponsorer i større grad vil bytte på hvem de sender pengene sine til.
Solberg sier dette på generelt grunnlag:
– Det finnes flere tilfeller med langvarige sponsorsamarbeid som har blitt fornyet flere ganger, som kanskje ikke burde vært videreført.
– For en sponsor som har vært med i så mange år som i tilfellet med Lerum og Sogndal, er det rimelig av dem å ønske seg mer innflytelse?
– På en måte ikke, men de kan jo si at de har vært med klubben på alt av oppturer og nedturer i mange år. Det vitner om et ekte engasjement og et ønske om å samarbeide med klubben uansett hvordan det går.
Og selv om Sogndal har rykket opp og ned flere ganger siden Lerum kom inn på sponsorsiden, er Solbergs inntrykk at klubben på mange måter er et bra sponsorobjekt.
– Sogndal har vært en sportslig jojo-klubb, men samtidig en kontinuitetsbærer som virkelig får til ting i Sogn og Fjordane. De har et bra anlegg, og har vært en talentfabrikk så lenge jeg kan huske. Det er klart det vil være interessant å sponse en slik klubb, slik Lerum har gjort.
Ulike former
Anders Mamen, høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania, sier at en sponsors innflytelse avhenger av avtalens karakter.
Han trekker fram energidrikk-giganten Red Bull som et eksempel.
– Red Bull eier to lag i Formel 1, som kan kalles bedriftslag. De eier også flere fotballklubber rundt om i verden, og selv om det finnes flere reguleringer på dette i fotball enn i Formel 1, har de nok mer makt enn gjennomsnittlig, sier Mamen.
Han legger til at det ofte er utfordrende for annonsører å få mest mulig verdi ut av et sponsorat.
– Men de som er flinkest på det, er gjerne de som er tettest på sponsorobjektet. Som for eksempel Red Bull.
Mamen tror Lerum og Sogndals fotballag er tett knyttet sammen i folks bevissthet, og sammenligner det blant annet med Hansas avtale med Brann, som også har vart i mange år.
– Både Lerum og Sogndal er to viktige aktører i lokalsamfunnet, og begge har nok en høy stjerne for mange som er fra området.
Dette sier Lerum
Administrerende direktør i Lerum, Trine Lerum Hjellhaug, skriver i en e-post til KOM24 at hun først vil presisere at de ikke gikk ut og sa hvem som burde bli styreleder i klubben.
– Det vi sa var at vi meinte at det var behov for ny og anna kompetanse inn i styret.
– Vi har hatt eit langt og godt samarbeid med Sogndal fotball sidan 1981. Vi ønskjer Sogndal Fotball alt godt, og vi veit kor viktig klubben er for utviklinga av regionen. Det sat langt inne å gå ut i media med dette, fortsetter hun.
Videre skriver Hjellhaug at det har butta imot de siste årene, og at det derfor kan være lurt å få inn nye folk med ny kompetanse.
– Dette har vi over ein lengre periode snakka med dei ansvarlege i klubben om. Når det gjeld samarbeidet vårt framover, så held det fram. Vi skal ha dialog med dagleg leiar utover sesongen, og det gledar vi oss til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no