Snart skal de ut i jobb: – Kan være litt frustrerende
Kadriia, Ronja og Thea har litt ulike planer for karrieren etter studiene. Men alle tre synes det er vanskelig å få jobb.
(Universitetet i Oslo): Kommunikasjonsbransjen har vært inne i en tyngre periode, der flere bedrifter og selskaper har blitt nødt til å nedbemanne.
Det merker også studentene ved Institutt for kommunikasjon på UiO.
Tilbake til skolebenken
– Utsiktene for å få jobb kan være litt frustrerende. Det er mye prat om at det er vanskelig å finne jobb etter studiene, spesielt siden mange stillinger krever flere års erfaring, sier Kadriia Sungatullina til KOM24.
Hun er på første år i en toårig mastergrad i medier og kommunikasjon. Det samme er Thea Jonette Vedal Reinfjell, mens Ronja Johansen studerer Screen Cultures.
Sungatullina har aller helst lyst til å jobbe med kommunikasjonsrådgivning eller med podkastproduksjon.
– Det spiller ikke så stor rolle, men helst i privat sektor, spesielt innen kommunikasjonsrådgivning, for eksempel i et mediebyrå. Privat sektor kan ofte gi muligheten til å jobbe med varierte prosjekter og kreative løsninger, noe som jeg synes er motiverende.
Reinfjell sier på sin side at et frister å jobbe i et kult byrå med noe kreativt. Samtidig er hun åpen for å jobbe med kommunikasjon innenfor kulturfeltet eller musikkbransjen.
I vår, før hun ble ferdig med bachelorgraden, så hun ikke for seg at hun skulle studere videre til høsten.
– Det viste seg at overgangen fra studiene til arbeidslivet var litt mer omfattende enn det jeg hadde tenkt, og jeg hadde rett og slett ikke søkt nok jobber tidlig nok i semesteret til at jeg var sikret jobb nå i høst, sier Reinfjell.
Derfor endte hun opp på masterstudiet, og håper nå på at utsiktene for jobb blir bedre framover. Hennes situasjon er ikke uvanlig, legger hun til.
– Flere jeg snakket med under studiestart hadde startet på master fordi de hadde blitt permittert fra jobben sin eller ikke fått forlenget vikariatet sitt, så det lover jo ikke akkurat om en lysende fremtid i denne bransjen. Man jeg håper jo selvfølgelig at dette ikke er langvarig, og at bransjen trenger flere folk etter hvert.
– Drømmen
Ronja Johansen har også lyst til å jobbe med noe kreativt.
– Å starte karrieren min med noe innen innholdsproduksjon hadde jo vært drømmen. Derimot ser jeg ikke bort fra å jobbe med noe innen politisk kommunikasjon, da jeg også synes politikk er veldig interessant. Det mest optimale hadde jo vært en form for kombinasjon av både innholdsproduksjon og politisk kommunikasjon, eller elementer av det i en stilling.
Hun sier at studentene ofte diskuterer seg imellom hvor vanskelig det er å få fast jobb og den berømte «foten innafor». Spesielt nå, når det ikke alltid er nok å ha en bachelor- eller mastergrad.
– Man må på en måte prøve å finne kreative veier rundt skolegangen som kan gi oss mer erfaring, som kan være svært utfordrende. Spesielt nå som kunstig intelligens har kommet for å bli, opplever vi at nåløyet vi må gjennom føles enda smalere, sier Johansen.
Heller ikke hun hadde noen plan om å ta en mastergrad. Hun er derimot optimistisk, og tror situasjonen kan endre seg framover.
– Det er bedre å studere enn å være arbeidsledig, og konkurransen er såpass høy, at jeg ikke så noen annen utvei. Professorene våre her ved instituttet er veldig flinke til å integrere elementer som er nyttige i arbeidslivet, ikke bare innen akademia, noe jeg er svært takknemlig for at de fokuserer på.