
SAS lanserer ny visuell identitet: – Jeg er stolt
– Jeg håper ikke folk ser på dette som en midtlivskrise.
– Som selskap har vi et behov for å framheve at det er noe nytt som skjer med SAS. Vi har nye eiere, ny allianse og mange produktoppdateringer som kundene ser og flere kommer. Det er store endringer for oss. På toppen av dette har vi en fornyet identitet.
Det sier Johanna Gustafsson, head of brand i SAS.
– Vi har en av de peneste logoene
Det skandinaviske flyselskapet har vært gjennom noen tøffe år, men ser nå framover og har i den sammenheng lansert en helt ny visuell identitet.

Gustafsson mener SAS er et selskap som er framoverlent og progressivt og at å skifte ham med ujevne mellomrom er helt naturlig for dem.
– Når det er sagt er vi et ikonisk, hyggelig brand med en lang historie. Så det er viktig for oss at dette ikke blir sett på som en midtlivskrise, sier hun.
I den nye identiteten er det farge, logo og font de har gjort noe med.
– Vi har sett på historien vår og sett på hva som er kjernen til SAS. Mange har vokst opp med SAS og det som er ekte for SAS er det som er ekte for skandinaver, mener hun.
For mange er blåfargen noe de forbinder med SAS, den er kjent som heritage blue. Nå introduserer de og electric blue. Hvor de skal bruke de ulike fargene kommer an på hvor de kommuniserer.
– Om det er på en poster i en by vil vi bruke electric blue. Men om du er på flyplassen og har satt deg i flyet, vil vi ikke fortsette og rope på deg og vi vil da kombinere den med den gamle blåfargen vår, sier hun.
De har og jobbet med logoen.
– Vi mener vi har en av de peneste logoene der ute. Vi har ikke endret den, men forstørret den, sier hun.
Nå tar den opp svært mye plass i markedsføringen og Gustafsson sier at tanken bak det er at de tenkte; vi blåser den opp og så ser vi hva som skjer.
– Strategien bak dette er at vi har selvtillit og vi vil dele det med skandinaver. Vi har alltid vært her og vi kommer til å være her i framtiden også. Den selvtilliten vil hjelpe logoen å ta 50 prosent av et billboard, sier hun.
Hun sier de skal gjøre flere dristige ting med logoen framover.
– Vi skal utfordre logoens grenser. Man kan ha det mye moro med dette, sier hun.
Ikke moderne nok
Også fontene har fått seg en oppdatering. Hun sier de har tenkt mye gjennom hva de kan gjøre og om de i det hele tatt skulle modernisere den.
– Den var ikke hvor vi ville være i disse moderne tider. Så vi ga den mer vekt. Den var utdatert, men nå har vi en ny, skandinavisk font, sier hun.
Skrifttypen Scandinavian New skal gi enklere lesbarhet, bedre tilgjengelighet og et mer tidsriktig uttrykk.
Også bildestilen er oppdatert i den nye profilen.
Hovedarbeidet med profilen ble gjort i fjor høst og det er det svenske byrået Kurrpa Hosk, som også har kontor i Oslo, som står bak jobben.
SAS er alt i gang med å publisere den nye identiteten. Først ute var nettsider og app, alt i begynnelsen av april.

– Dette er ikke noe vi trenger å gjøre over natten. Det gamle kan leve i harmoni med det nye i tiden framover, mener hun.
Gustafsson sier hun er stolt over den nye identiteten.
– Det er mye bra som er på gang
– Det er et solid stykke arbeid som er gjort av teamet mitt og Kurppa Hosk. Og ikke minst – det visuelle uttrykket viser selvtillit. Jeg håper det engasjerer andre. Dette er en merkevare mange heier på, og vi håper folk kjenner at vi er på riktig vei og at fremtiden ser lys ut, sier hun.
– Du gjentar flere ganger at dere er stolte og at framtiden ser lys ut. Men selskapet har vært gjennom tøffe tider, der framtiden til tider ikke alltid har sett lys ut. Hva gjør at du har så stor tro på framtiden til SAS?
– Med nye eiere og nytt eierskap ser vi nå sammen hvor vi er på vei. Markedet har endret seg. Det har vært noen tøffe år for bransjen. Endringene vi har gjort handler nettopp om dette – vi har stått i det, tatt grep, og nå er vi rigget for en mer bærekraftig og spennende fremtid, sier hun og sier at selskapet kommer til å lansere en rekke nye produkter i tiden framover.
– Det er mye bra som er på gang, sier hun.
5. mai lanserer de en stor brandingkampanje, We are Scandinavian, der vil man blant annet se fargen electric blue bli brukt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no