
Ny reklame-løsning: – Ikke alltid to streker under svaret i et prosjekt som dette
Advanced TV målretter reklame helt ned på postnummer-nivå.
På tampen av fjoråret kom nyheten om at WPP Media skulle lansere Advanced TV i Norge. Tjenesten gir kundene deres mulighet til å nå sine målgrupper med målrettet TV-reklame.
– Norge og Norden generelt ligger kjempelangt bak på dette, sammenlignet med andre land i Europa og USA. Dette handler ikke om å erstatte vanlige TV-kjøp, men om å komplementere det tilbudet, sier Espen Froestad til KOM24.
Han er Nordic Product Director i Group M, som i disse dager skifter navn til WPP Media. Sammen med Cecilie Skjøren, som er kundeansvarlig for Telia gruppen i EssenceMediacom, har han jobbet mye med Advanced TV (ATV) i det siste.
Flere vil teste
De opplyser om at 15 ulike kunder så langt har prøvd den nye løsningen. Én av disse er mobiloperatøren Mycall, som ønsker å nå ut til folk som er født utenfor Norden og som har bodd i Norge 1 til 25 år.
– Mycall som kunde er veldig opptatt av å teste nye og innovative løsninger. De utfordrer oss, og liker samtidig å bli utfordret selv. Det er helt avgjørende med sånne kunder når man skal få dette til å fungere, sier Skjøren.
WPP Media har et eget planleggingsverktøy, der de bruker data fra Kantar. Hvis en kunde ønsker å nå en spesifikk målgruppe, forsøker de å finne ut hvor i landet denne gruppen er overrepresentert.
Froestad drar opp Tesla-eiere som eksempel. På skjermen kan man tydelig se at de i stor grad befinner seg i og rundt de store byene. Dette går helt ned på postnummer-nivå.
– Hvor sikre kan dere være på at dette gir resultater?
– Vi har flere ulike måter å måle på. Vi kan for eksempel se i ettertid på hva det er som driver salget, i tillegg til at vi er sikre på at vi i større grad treffer målgruppen, sier Froestad.
– Dere sier at målrettingen går helt ned på postnummer-nivå. Hvordan er dette med tanke på personvern?
– Det er minimum 50 husholdninger innenfor ett postnummer. Så selv om det er et relevant spørsmål, er vi godt innenfor. Reklamen rettes ikke mot én person eller én spesiell familie, sier Froestad.
Mer tilgjengelig
TV-reklame er ofte en dyr investering. For en aktør som Mycall har det tidligere ikke vært aktuelt å betale så mye for reklamer som vises over hele landet.
– Nå kan de i stedet betale mindre for å sende TV-reklame som kun treffer spesifikke geografiske områder. Det handler om å få mest mulig ut av hver eneste krone, og vi som byrå får stadig større forventninger til oss, sier Skjøren.
I tillegg til den 44 sekunder lange reklamefilmen, har de også laget flere videosnutter i kortformat som går ut andre steder. Men de ville også formidle den i langformat.
– Mycall opererer innenfor telekom, der det er mye konkurranse om oppmerksomheten. Der er det svært høy medieinvestering, sier Skjøren.
Hun roser Trine Norheim Rake, som er markedssjef i OneCall og Mycall.
– Det er ikke alltid to streker under svaret når man går inn i et prosjekt som dette. Trine har tålmodighet og stoler på partnerne sine, og er veldig fin å samarbeide med.
Her kan du se filmen fra Mycall:
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no