Konsernsjef i Aschehoug, Mads Nygaard.

Aschehoug-sjefen beklager stunt

Konsernsjef Mads Nygaard beklager på vegne av hele Aschehoug at det ble skrevet falske innlegg til Aftenposten og VG.

Publisert Sist oppdatert

Saken er hentet fra vår søsteravis Medier24.

Konsernsjef Mads Nygaard legger seg flat og kommer med en uforbeholden unnskyldning for at forlaget skrev falske leserinnlegg i forbindelse med markedsføringen av Helga Flatlands nye roman. 

– Aschehoug beklager uforbeholdent. Vi hadde det vi mente var en original ide for å skape engasjement rundt en bok. Men det fungerte, som alle har sett, ikke etter hensikten. Det faktum at stuntet oppfattes å utfordre viktige prinsipper med hensyn til tillit og sannferdighet viser at vi i forlaget gjorde en feilvurdering. Vi tar lærdom av dette, skriver konsernsjef Mads Nygaard i en e-post til Medier24.

Nygaard var i formiddag hektisk opptatt med å besvare spørsmål fra mediene i forbindelse med at styret i Aschehoug lanserte nyheten om at eierne vil selge Norges eldste forlag.

Måtte avpublisere

Leserinnleggene var sendt til VG og Aftenposten som begge har avpublisert innleggene. De var sendt til psykologene Frode Thuen, Sissel Gran og Catrin Sagen. 

De innsendte spørsmålene var altså ikke fra en reell person og situasjon, men et stunt fra forlaget Aschehoug i forbindelse med en kommende bokutgivelse fra Helga Flatland, hvor skillelinjene mellom virkelighet og fiksjon er et sentralt tema.

– Derfor var det vi i forlaget som hjalp dem med å skrive inn spørsmål til samlivseksperter, med Helga Flatlands samtykke. Leserne skulle møte fiksjon i en ny og engasjerende ramme, sier forlagssjef Nora Campbell ved Aschehoug skjønnlitteratur til VG.

Aftenpostens sjefredaktør Trine Eilertsen gikk hardt ut mot forslaget i en kommentar.

– Aschehoug har lurt Frode Thuen og ført Aftenpostens lesere bak lyset. Det er synd at et stort norsk forlag bruker metoder som er egnet til å skade tilliten til det offentlige ordskiftet, skriver Eilertsen.

Vemodig for familien

Mads Nygaard har styrt Aschehoug-skuta siden 2010 og blir nå den som setter sluttstrek for familiekonsernet som oldefaren overtok i 1888.

– Selv om det er knyttet vemod til beslutningen, er det også slik at man mener dette vil være det beste også for forlaget, sier Mads Nygaard, forlegger og konserndirektør i H. Aschehoug & Co, til NTB:

– Det er en blanding mellom det rasjonelle, som tilsier at dette er riktig, og selvfølgelig et element av vemod, som også ligger der. Det preger meg også selvsagt, sier Nygaard.

Powered by Labrador CMS