Forsvaret slår sammen sine kommunikasjonsavdelinger. Sjefen for det hele blir brigader Eystein Kvarving.

Krigen i Ukraina får Forsvaret til å endre kom.avdelingene

– For vår del blir vi mer effektive og strategiske.

Publisert

(Akershus festning:) – Vi lærer av krigen i Ukraina, for eksempel. Der ser vi hvor viktig strategisk kommunikasjon er, helt fra toppen med president Volodymyr Zelenskyj og helt ut i de militære avdelingene, så det er å ta med den erfaringen og systematisere det og se hvordan vi skal utvikle oss.

Det sier kommunikasjonssjef i Forsvaret, brigader Eystein Kvarving, til KOM24.

– Vært litt bakpå

De har nå slått sammen det som het Forsvaret kommunikasjon og kommunikasjonsenheten i Forsvarsstaben til et miljø som heter Forsvarets avdeling for strategisk kommunikasjon.

– Det vi skal er å bli flinkere til å integrere kommunikasjon som et virkemiddel i planleggingen og gjennomføring av militære operasjoner, i tillegg til alt det andre vi gjør, sier Kvarving. 

Han sier at krig kan foregå i et informasjonsmiljø.

– Så det er det å se framover og være enda mer klar til strid med kommunikasjonsvirkemidler, sier han.

– Har dere vært for bakpå der?

– Vi har utviklet oss gradvis over tid, men jeg tror at det som skjer når vi slår sammen disse to miljøene, så oppstår det automatisk masse synergier og samarbeid, så vi kan se alle kommunikasjonsverktøyene under ett, det blir veldig bra. Så skal vi videreutvikle kompetansen i den nye avdelingen på å være mer forberedt på krise og krig. Der har vi nok vært litt bakpå, innrømmer han.

Forsvarets Forum omtalte endringene først. 

Nå har avdelingene flyttet sammen på Akershus festning og han sier det kommer til å bli mer kommunikasjon om operasjoner framover, både de som skjer med allierte eller på egen hånd.

– Så kan det hende vi kommer til å bruke litt andre ord, det og derfor vi har kalt den nye avdelingen for Forsvarets avdeling for strategisk kommunikasjon, for det har en betydning militært. i NATO, når de snakker om strategic communications, så omfavner det hele bredden, med psykologiske operasjoner, informasjonsoperasjoner og så videre, sier han.

Skal bli mer effektive og strategiske

Det strategiske kommunikasjonsmiljøet består i dag av 43,5 stillinger. Tre stillinger forsvant da avdelingene ble slått sammen.

– Vi blir nødt til å være mer effektive, sier han og sier de skal se på erfaringene de gjør framover.

Kvarving sier at vanlige folk trolig ikke kommer til å merke så mye til endringene, men at man internt skal merke det mer.

– For vår del blir vi mer effektive og strategiske, sier han, og sier at ambisjonen er å komme tettere på når man skal ut i operasjoner og komme seg tidligere inn i planprosesser.

Han viser til et eksempel når Forsvaret hadde en fregatt som seilte med et britisk hangarskip til Asia.

– Da var vi inne i kommunikasjonsplanleggingen åtte måneder før vi seilte, så vi hadde en felles kommunikasjonsplan og vi hadde kommunikasjonsfolk om bord på fregatten og hadde et opplegg for å kommunisere rundt det. Så det å være planmessig og ligge litt mer i forkant har vi blitt stadig flinkere til, sier han.

Det hele har altså fått fortgang på seg på grunn av krigen i Ukraina og sikkerhetssituasjonen i Europa er mer alvorlig enn på lenge. 

– Krigen i Ukraina har gitt oss noen lærdommer og så er det noen ting vi ikke har gjort, som vi må tenke på, sier han og forteller om magasiner med internkommunikasjon fra det ukrainske forsvaret, som tåler søle.

– Det er den eneste måten de kan kommunisere internt med dem som ligger i skyttergravene, kanskje må vi og bruke radio mer. Det er sånne vurderinger vi må gjøre. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS