Fjuz sikret seg Farte-kontrakten, men etterlyser justeringer i offentlige anbudsprosesser.

Vant millionkontrakt etter krevende anbud: – Bør justeres

Telemark fylkeskommune har valgt Aksell som ny reklamepartner. Fjuz, som skal utføre jobben, er glad for tilliten, men mener offentlige anbud bør bli mindre tidkrevende.

Publisert

Telemark fylkeskommune har valgt ny samarbeidspartner for markedsføringen av kollektivtilbudet Farte. Avtalen har en estimert verdi på tre millioner kroner, med opsjon på forlengelse opp til seks millioner.

– Det betyr mye for oss å vinne en slik avtale. Offentlige kontrakter er trygge og forutsigbare, ofte med lengre varighet enn andre oppdrag i bransjen. Det gir ro og rom for å gjøre et godt arbeid over tid, sier Lene Syvertsen Olsson, byråleder i Fjuz – som er en del av Aksell-konsernet og skal håndtere oppdraget.

Fjuz-byråleder Lene Syvertsen Olsson mener anbudsprosesser bør bli mindre ressurskrevende – men gleder seg over å vinne oppdraget om å få flere til å ta bussen.

– Dersom du ikke vinner, er det krevende 

Totalt meldte seks byråer interesse for oppdraget. Blant de som leverte tilbud var R8 Edge og Metro Branding. Aksell gikk seirende ut etter en totrinns konkurranse med forhandlinger.

– Det var en fin konkurranse, men som de fleste offentlige anbud, krevde det en del arbeid, sier Olsson.

Konkurransen var todelt, og startet med en prekvalifisering der byråene måtte dokumentere både kompetanse i selskapet og relevant erfaring fra tidligere prosjekter. Deretter fulgte selve konkurransen, hvor tilbyderne skulle prise oppdraget og besvare to strategiske oppgaver.

– Når besvarelsen var levert var det en runde med gjennomgang og deretter justering før valget falt, heldigvis ble det oss, sier Olsson og legger til:

– Det er mye jobb med anbud og det koster en del tid og ressurser så dersom du ikke vinner er det krevende, så prinsipielt mener vi det bør justeres noe inn slik at det ikke skaper så store konsekvenser i tapt arbeid og tid for alle som ikke når opp.

Fikk toppscore

Tildelingen ble gjort etter tre kriterier: pris (35 prosent), kompetanse og erfaring hos nøkkelpersonell (35 prosent) og oppgaveforståelse og oppgaveløsning (30 prosent).

– Vi tror det var vår kompetanse og erfaring, sammen med et solid team, som gjorde at de valgte oss. Vi fikk høyest score på oppgaveløsningen – det gir nok en trygghet for at Aksell og Fjuz er riktig partner. Vi tror også at Fjuz med sin lokalkjennskap bidro til at valget falt på Aksell.

Målet med samarbeidet er å få flere til å velge kollektivt – og reklamebyrået skal bidra til å endre vaner.

– Grenland er en region hvor folk tradisjonelt bruker mye bil både til jobb, skole og fritidsaktiviteter. Å få flere til å velge kollektivt vil ha svært positive konsekvenser for miljøet og trafikkavviklingen i området, sier Olsson.

Men for å endre atferd, må kommunikasjonen gjøre mer enn å bare synes.

– For å få folk til å endre vaner, må vi gjøre mer enn å rope høyere. Vi må treffe bedre. Derfor utvikler vi en kampanje og strategi som skal skape faktisk atferdsendring – og det krever innsikt, tydelige budskap og langsiktig tenkning. Én kampanje løser ikke alt, men kan være starten. 

– Må snakke med dem som ikke lytter

Fjuz utvikler nå et helhetlig kommunikasjonskonsept som både erkjenner lav kjennskap og forsøker å vekke nysgjerrighet.

– Vi vet at lav kollektivandel ikke nødvendigvis handler om motstand, men om manglende kjennskap. Derfor skal vi snakke med dem som vanligvis ikke lytter, sier Olsson.

Kollektivtransport er et lavinteresseprodukt, og byrået mener kommunikasjonen må overraske og gjøre det enkelt å teste noe nytt.

– Kommunikasjonen vil spile på et gjenkjennelig og folkelig uttrykk – snudd til vår fordel. Konseptet erkjenner at folk ikke vet hvor bra kollektivtilbudet faktisk er, og vil gi oss rom til å informere og engasjere, med både glimt i øyet og reell verdi i bunnen.

Kommunikasjonskonseptet Fjuz utvikler skal både erkjenne folks manglende kjennskap og gi rom for å opplyse med glimt i øyet. 

– Det overrasker og engasjerer – og er enkelt å variere og bruke i alle flater. Med strategisk bruk av kanaler, humoristiske innsikter og tydelige fordeler – som spart tid, penger og miljø – kan vi snu gammel vane, avslutter Olsson.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS