Fire byråer kjempet om 300-millionersavtale for Merkevaren Norge – nå er valget tatt
300 millioner kroner står på spill når Merkevaren Norge skal markedsføres internasjonalt. Nå har Innovasjon Norge valgt ny partner etter en tøff byråkamp.
Innovasjon Norge har valgt Dentsu Norge som ny samarbeidspartner for medietjenester til Merkevaren Norge.
Avtalen har en rammeverdi på opptil 300 millioner kroner over maksimalt fire år, og omfatter blant annet medierådgivning, kjøp, analyse og kampanjehåndtering – med særlig vekt på digitale kanaler og målrettede kampanjer.
Avtalen erstatter den nåværende rammeavtalen med EssenceMediacom, som ble inngått i 2021.
Se lenger ned i saken hvilke andre byråer som konkurrerte – og hva Dentsu sier om oppdraget.
– De holdt aller høyest nivå
Gjennom Merkevaren Norge arbeider Innovasjon Norge med å styrke Norges posisjon som reisemål, eksportnasjon og attraktivt marked.
– Det viktigste vi så etter, var et byrå som kunne dekke mediekjøpsbehovene i store deler av verden for alt som ligger under paraplyen Merkevaren Norge. Avtalen vil bli brukt av både Visit Norway og oppdrag Innovasjon Norge har for å promotere norsk næringsliv i utlandet, sier Anne-Signe Fagereng, ansvarlig for forbrukermarkedsføring i Visit Norway, til KOM24.
Hun forteller at Dentsu skilte seg ut med bred kompetanse og tilstedeværelse i de viktigste markedene:
– De er fremoverlente på den tekniske utviklingen, har kanalspesialister med faglig tyngde, og er samtidig konkurransedyktige på pris, sier Fagereng.
Gjennom den nye avtalen ønsker Innovasjon Norge å oppnå økt kjennskap og kunnskap om Norge i relevante målgrupper internasjonalt:
– Da må vi lene oss på solid kompetanse om forbrukertrender, medielandskap – samt gode verktøy. Dette har vi stor tro på at vi skal få til med dette samarbeidet, sier hun.
Fire byråer kjempet om avtalen
Konkurransen om avtalen ble gjennomført som konkurranse med forhandling, og totalt ble det mottatt sju forespørsler om å delta.
Fire byråer ble invitert til å gi tilbud: Dentsu Norge AS, Mediebrands AS, Mindshare Norway AS og Tre Kronor Media Norge AS.
Ifølge Fagereng var det høyt nivå på tilbudene:
– Vi er sikre på at alle kunne gjort en god jobb for oss. Men tilbudet til Dentsu holdt aller høyest nivå, sier hun.
Tildelingskriteriene fordelte seg på pris (35 prosent), oppdragsløsning og case-besvarelse (40 prosent), samt kompetanse og erfaring (25 prosent), med flere underkriterier.
– Det var jevnt, men Dentsu ble vurdert som best eller blant de beste på alle kriteriene, sier hun.
Ikke annonsering i norske medier
Tildelingen skjer samtidig som det pågår en bred debatt i bransjen om at en økende andel offentlige annonsekroner går til internasjonale plattformer som Google, Meta, Snapchat og TikTok – og at stadig færre millioner havner hos norske, redaktørstyrte medier.
Innovasjon Norge har blitt nevnt i diskusjonen som et eksempel på statlige aktører med store kampanjeinvesteringer ute.
På spørsmål fra KOM24 om hvordan denne problemstillingen er vurdert i avtalen, svarer Fagereng:
– Oppdraget som Dentsu skal hjelpe oss med, er å styrke Merkevaren Norge i relevante internasjonale målgrupper. Vi annonserer dermed ikke i norske medier.
– En signalkunde
– Det er hyggelig å vinne alle nye kunder, og Innovasjon Norge er jo en stor kunde og en signalkunde. Merkevaren Norge er et spennende oppdrag, sier Stian Jansen, managing director i Carat, som er ansvarlig for Dentsus mediebyråvirksomhet i Norge.
Han understreker at offentlige rammeavtaler er viktige:
– Offentlige anbud betyr mye for byråbransjen. Det er jo ganske mye omsetning og inntekter i disse avtalene. Samtidig vet man at de går ut på jevnlig basis – etter to, tre eller fire år må man ut og pitche igjen, sier Jansen.
Ansvarlig for kundeforholdet til Innovasjon Norge er Kristian Lühr Strand i Carat.
– Etter en spennende, krevende og god byråkonkurranse, er vi nå godt i gang med samarbeidet med Innovasjon Norge. Det er både interessant og gøy å bli bedre kjent med mandatet og målsettingene Innovasjon Norge har for å markedsføre Norge som feriedestinasjon, men også få fram og styrke konkurransekraften til viktige norske merkevarer og eksportartikler, sier Lühr til KOM24.
Carat og Dentsu beskriver Innovasjon Norge som et bredt lag med dedikerte og entusiastiske personer, med god forståelse av både målgruppene og målene for arbeidet.
– De har også vist en herlig utålmodighet for å komme i gang, samt bli utfordret fra oss i Carat og dentsu. Det er et godt tegn og et godt grunnlag for et godt samarbeid. Vi har god tro på at vi vil kunne hjelpe til med å løfte markedsarbeidet for Innovasjon Norge videre, og er som sagt allerede godt i gang med videreføringer og tilpasninger, avslutter Lühr.