
Årets Eliteseriekampanje fra TV 2 er ute
I slutten av mars sparkes Eliteserien 2025 i gang på TV 2, og nå ruller lanseringsfilmen på norske skjermer. Anført av artist Stein Torleif Bjella, følger vi et knippe nordmenn og Eliteseriens plass i deres liv.
– Utgangspunktet for kampanjen er at Eliteserien er noe som angår oss alle, som berører og tar plass i våre liv, om enn på ulike måter. I bunn ligger en grunnleggende tanke om at fotballen forener oss, sier Albert Arli, direktør for merkevare og markedsføring i TV 2, i en pressemelding.
Og det er en tydelig dreining bort fra de tradisjonelle fotballkampanjene, med svette atleter, eventyrlige mål, og emosjonelle scener fra en arena.

– Gressmatter, fotballspillere og ball snakker til mange, men ikke absolutt alle. Kampanjen har som mål å illustrere hvor mye fotballen egentlig betyr, og hvor viktig den er som samlingsarena og sosialt lim i dagens samfunn, fortsetter Arli.
Basert på brief og innspill underveis fra TV 2 Sporten, er det konseptutviklerne Marius Hanstad og Tilde Andersen fra TV 2s Marketing-avdeling som står bak idé og konsept.
Med seg på Marketing-laget har de leder for Kreativt Studio, Fredrik Øyslebø Furuseth, leder for markedsplanlegging, Sandra Barth Hansen, prosjektleder Mats Frederick Stangeby, lyddesignerne Bjørn Ivar Tysse og Asle Hundvin, medierådgiver Oda Brekke og kommunikasjonsansvarlig Lene Mykjåland.
Tangrystan har stått for regi og produksjon av filmen.
Oscar Danielsons «Besvärjelse» var fra starten av en helt elementær del av idéen, og det samme var ønsket om en egen versjon av Stein Torleif Bjella.
– Fotballen limer oss sammen på tvers av våre forskjeller og uenigheter, og magien utspiller seg for mange i fellesskapet som fotballen gir. Dette rommet som skapes til å dele noe sammen med andre, både eventyrlig glede, tårer og skuffelse.
– «Besvärjelse» fanger fra første tone denne essensen, og Stein Torleif Bjellas stemme og musikalitet forsterker den jordnære og inderlige fortellingen om idrett, lidenskap og samhold, sier Marius Hanstad.
Duoen på regi, er Ida Thurmann-Moe og Andreas Grødtlien fra Tangrystan.
– Det har vært skikkelig gøy å jobbe med denne, fordi den handler om noe mye større enn bare fotball. Det handler om fansen, alle følelsene og tradisjonene som går i arv, og hvordan fotballen binder lokalsamfunn sammen, sier Grødtlien.
Filmene vises på TV og kino, og kampanjen vil også spres gjennom radiospotter, sosiale medier, print- og utendørsannonser og andre digitale uttak.
SE VIDEO HER:
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no