Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sier det kan være grunn til å se på reglene for alkoholreklame.

Støre åpner for å se på alkoholreklame-reglene

– Det er grunn til å se på muligheten for å informere om produkter, sier statsministeren til NTB.

Publisert

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) åpner nå for å modernisere regelverket for alkoholreklame. Det kommer fram i et intervju med NTB, gjengitt i VG.

– Vi skal ha strenge regler for alkoholreklame for å begrense omsetningen. Men det er grunn til å se på muligheten for å informere om produkter. Blant annet fordi vi har utsalg fra andre steder også enn Vinmonopolet. Men fortsatt med de rammene om at det skal være god omsetningskontroll, sier Støre til NTB.

Uttalelsen kommer etter at Høyre tidligere denne uken presenterte det de kalte en «frihetsplan», med forslag om blant annet pils i parken, søndagsåpne butikker, MMA – og en modernisering av alkoholreklameforbudet. 

Unge Høyre-leder Ola Svenneby pekte på at dagens regler er utdaterte, og trakk fram eksempler på prikker for bruk av vinglass- og øl-emojier i sosiale medier.

Nå svarer statsministeren med å åpne for flere av forslagene, blant annet utvidede åpningstider på Vinmonopolet og ølsalg i butikk, samt å se nærmere på reklameforbudet.

Alkoholreklame er i dag forbudt i Norge, med få unntak. Vinmonopolet og produsenter har lov til å gi nøktern produktinformasjon i egne kanaler, så lenge det ikke oppfattes som salgsfremmende.

Bryggerier, vinimportører og destillerier har i årevis etterlyst større mulighet til å kommunisere om produktene sine, særlig i digitale kanaler. En politisk gjennomgang av forbudet kan derfor få direkte konsekvenser for hvordan norske alkoholprodusenter får kommunisere med kundene sine – og hvordan byråer får jobbe med merkevarene deres.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS