Kamilla Sharma i Nkom jobber med regulering av digitale tjenester og mener nye regler kan beskytte brukere mot villedende markedsføring.

Vil forby Temus markedsføringstriks

Lykkehjul, nedtellinger og automatisk påmelding kan bli forbudt: – Nødvendig for å motvirke manipulering, mener Nkom.

Publisert

Den nye digitaltjenesteloven strammer inn på hvilke digitale verktøy det er lov til å bruke på digitale plattformer for å påvirke brukere, for eksempel til å kjøpe et produkt.

Bilder eller videoer som vises så raskt at vi ikke rekker å oppfatte dem, lykkehjul og spill-lignende funksjoner, og tidsbegrensede tilbud med nedtelling, som gir inntrykk av at vi må handle raskt, kan bli forbudt hvis loven blir vedtatt.

– Dette er manipulerende design, som fører forbrukere bak lyset og begrenser mulighetene til å ta frie og informerte valg. Derfor kan dette bli ulovlig, sier Kamilla Sharma, avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), i en pressemelding. 

Ifølge Sharma er manipulerende design en utbredt praksis som påvirke brukerne på en måte som er vanskelig å avdekke, og vanskelig å motstå for brukerne.

– Mange blir forledet eller lurt av manipulerende design, ikke fordi de er kunnskapsløse, men fordi teknologien er svært avansert, bruker store mengder data om oss og utnytter vår sårbarhet, sier Sharma.

DSA pålegger også de største digitale plattformene, som Meta, Snapchat, Amazon og Temu, større ansvar for hvordan tredjepartsaktører annonserer på deres plattformer.

Det er særlig sårbare grupper, som barn og ungdom, som skal beskyttes mot denne formen for påvirkning.

– Teknologi som utnytter svakheter hos sårbare grupper, særlig mindreårige, bryter med våre rettigheter til blant annet likebehandling og forbrukervern. Barn og ungdom skal også beskyttes mot atferdsbasert markedsføring, som innebærer at plattformene samler inn de mindreåriges informasjon om deres atferd på nett, og bruker denne i annonsering for å nå dem, sier Sharma

De digitale annonseinvesteringene i Norge var 2024 estimert til cirka 19 milliarder kroner, ifølge Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM).

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS