Ny undersøkelse: Folk legger ikke merke til annonsene på Snap IPSOS SoMe-tracker viser at Snap blir grust av TikTok på oppmerksomhet på annonsene de viser deg.
Forbrukerrådet krever oppvask i reklamebransjen Forbrukerrådet mener det er på høy tid å forby både overvåkingsbasert reklame og manipulerende design. Nå etterlyses politisk handling.
– Har mottatt over 100 tips om dette Forbrukertilsynet har vanskeligheter med å fanger opp alle som bryter markedsføringsloven på Instagram, TikTok og andre sosiale medier.
Her er vinnerne av MarTech Awards 2025 Disse stikker av med gull, sølv og bronse når ANFO deler ut MarTech Awards for fjerde år på rad.
Bauer Media Outdoor vant Kanalbattle 2025 Etter ti intense picher på Colosseum var det Bauer Media Outdoor som stakk av med seieren.
Medietilsynet: – Aldersgrense alene er ikke nok til å beskytte barn på sosiale medier Tilsynet støtter regjeringens forslag om å innføre aldersgrense for sosiale medier, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Vil forby Temus markedsføringstriks Lykkehjul, nedtellinger og automatisk påmelding kan bli forbudt: – Nødvendig for å motvirke manipulering, mener Nkom.
Mediene bommer på én spesiell annonse-målgruppe: – Det er riktig analyse Schibsted og Amedia erkjenner at de kommer til kort i kampen om annonsekronene. Neste år kan Meta, Snap, Google og TikTok håve inn 14,5 milliarder kroner fra norske annonsører.
Annonsører om monstersummen: – Gir grunnlag for bekymring En ny prognose viser at norske annonsører kommer til å støtte Meta, TikTok, Google og Snap med 14,5 milliarder kroner i 2026. Annonsørene er delt i synet på det gigantiske tallet.
Regnet seg fram til nytt sjokktall: – Det vanskeligste er å tørre å si noe Jarle Thalberg i WPP Media spår at de store globale aktørene totalt vil motta 14,5 milliarder kroner i reklameinntekter i neste år.
Partiene bruker millioner på Meta-annonser Ap bruker mest, Frp følger på, og Rødt bruker så å si ingenting. Slik er partienes pengebruk på sosiale medier før valget.
Snap introduserer «Home Safe»-varsler Nå kan du sende ut automatiske varsler om at du er trygt hjemme til venner du deler posisjonen din med.
Raser mot Snapchats nye grep: – Invaderende Det som før var en trygg sone mellom venner, er nå fylt med reklame. Norske Snapchat-brukere raser mot det nye annonseformatet «First Snap» – og nå advarer Forbrukertilsynet om at formatet kan være ulovlig.
Nådde millioner av nordmenn med Snap-filter Nordmenn elsker å snappe på 17. mai. Det utnytter annonsørene til det fulle.
Ministeren etterlyste svar fra tek-selskapene. Dette fikk hun tilsendt Meta, TikTok, Snapchat og Google måtte svare på hva de gjør for å beskytte barn og unge på plattformene sine.