Norske medier vil saksøke Facebook-eier Meta Styret i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) vedtok torsdag å vurdere et søksmål mot Facebook-eier Meta.
Medietilsynet: – Aldersgrense alene er ikke nok til å beskytte barn på sosiale medier Tilsynet støtter regjeringens forslag om å innføre aldersgrense for sosiale medier, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Vil forby Temus markedsføringstriks Lykkehjul, nedtellinger og automatisk påmelding kan bli forbudt: – Nødvendig for å motvirke manipulering, mener Nkom.
Performance-talent går til Pressure I april stakk Pressures ferske rådgiver Hanna Oftedal Negård av med tittelen «Årets performance talent». Nå skal hun bruke kompetansen til å jobbe med strategisk posisjonering og politisk påvirkning i et stadig mer komplisert medielandskap.
Storcash med nytt kommunikasjonskonsept: – Heier på kundene I samarbeid med Spoon lanserer de nå et kommunikasjonskonsept som skal bygge rollen som proffenes matmarked, hvor kundene håndplukker sine råvarer.
Mediene bommer på én spesiell annonse-målgruppe: – Det er riktig analyse Schibsted og Amedia erkjenner at de kommer til kort i kampen om annonsekronene. Neste år kan Meta, Snap, Google og TikTok håve inn 14,5 milliarder kroner fra norske annonsører.
Annonsører om monstersummen: – Gir grunnlag for bekymring En ny prognose viser at norske annonsører kommer til å støtte Meta, TikTok, Google og Snap med 14,5 milliarder kroner i 2026. Annonsørene er delt i synet på det gigantiske tallet.
Regnet seg fram til nytt sjokktall: – Det vanskeligste er å tørre å si noe Jarle Thalberg i WPP Media spår at de store globale aktørene totalt vil motta 14,5 milliarder kroner i reklameinntekter i neste år.
Hudd går internasjonalt Det norske sosiale mediet Hudd vokser raskt og tar nå neste steg med webversjon og lansering i nye markeder. Plattformen profilerer seg som et tryggere alternativ til Facebook – uten algoritmer og med sterk vekt på personvern.
Har brukt over fem millioner på Meta siste ukene Snart er det valg i Norge. Det blir Mark Zuckerberg rik av.
Fremtiden tilhører teknologien – og de som bruker den riktig «Det handler om å forstå hvem målgruppene er, hva som fungerer, og å kunne tilpasse budskap i sanntid – på tvers av plattformer», skriver Ina Iversen i dette innlegget.
Norske merkevarer deler seg i Meta-spørsmålet Nettrafikken stuper, salget faller – men Northern Playground nekter å gi annonsekroner til Mark Zuckerberg. Power holder fast ved Meta, mens Vipps flytter annonsekronene hjem.
Northern Playground kutter Meta-annonser: – Farvel Mark Zuckerberg Det norske klesmerket har satt alle Meta-annonser på pause. Etter fem dager ser de et dramatisk fall i både trafikk og salg, men mener det er et nødvendig eksperiment.
Meta og TikTok stoppet Medietilsynets kampanje om valget Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker: – Retningslinjene våre er helt tydelige, svarer TikTok.
Partiene bruker millioner på Meta-annonser Ap bruker mest, Frp følger på, og Rødt bruker så å si ingenting. Slik er partienes pengebruk på sosiale medier før valget.
Metas forbud mot politisk reklame kan skape økt polarisering «Meta følger etter Google, og forbyr nå politisk reklame i EU. Det kan være en seier for personvernet, men kan også føre med seg en demokratisk blindsone», skriver Christian A. Schjelderup og Ina Rosenberg Stavrum.
Rekordvekst for norsk plattform etter Metas omstridte grep Femdobling i nye brukere på Hudd: – Folk er ferdige med manipulasjon