TikTok er under press: Dette sier SoMe-byråene TikTok er under press i USA og Europa. Det merker også byråene som jobber med markedsføring på plattformen.
Vil ha reklame-forbud på digitale plattformer Kari Elisabeth Kaski (SV) mener det er paradoksalt at reklame mot barn forbys på TV, mens det er fritt frem på nettbrett.
Dette er de viktigste trendene på SoMe i 2024 Hacking på Facebook, lange videoer på TikTok og LinkedIn fjerner LLA
Meta vil ikke lenger betale for nyheter Meta sier selskapet ikke vil inngå nye avtaler om å betale for tradisjonelt nyhetsinnhold i Australia, Frankrike og Tyskland, melder NTB.
Forbrukerrådet klager inn Meta for omfattende lovbrudd Forbrukerrådet og syv andre forbrukerorganisasjoner klager inn Meta for en rekke brudd på personvernlovgivningen.
Vart du Schremt no? «Lånekassen måtte revurdere om vi kunne være til stede i de Meta-eide kanalene. Det var ingen enkel oppgave», skriver kommunikasjonsdirektør Anette Bjerke.
Mener de ser en økende trend med «pay or okay»-løsninger i sosiale medier Tobias Judin og Datatilsynet frykter at det å måtte betale for sitt eget personvern skal bli den nye normalen. Nå ber de Det europeiske personvernrådet (EDPB) om å ta tydelig stilling.
Byråene om Meta-endringene: – Kan skape problemer Algoritmer skal sørge for at de under 18 år skjermes for skadelig innhold på Facebook og Instagram. Det kan føre til misforståelser.
Tror Meta-grep kan få konsekvenser for influensere Meta innfører begrensninger i hva brukere under 18 år får opp i feeden sin på Facebook og Instagram. Det kan få konsekvenser for markedsførere.
Meta skal begrense eksponeringen for unge Meta skal innføre begrensninger for hva ungdommer får se på sine plattformer.
Norske selskaper er avhengig av tillit. Det er ikke tek-gigantene, mener eksperter Eksperter mener selskaper som Meta, TikTok og Google ikke har like mange insentiver til å være åpne og etterrettelige som norske aktører.
Forbrukerrådet klager inn Metas «ja eller betal-modell» Klager inn Meta for å tvinge brukerne til å ta valget mellom å tillate bruk av personopplysninger i markedsføring eller betale for å slippe annonser.
Ønsker å utfordre Meta Metas forsøk på å omgå norske retningslinjer og lovverk har motivert brukerne til å utforske alternative plattformer.
Meta trekker søksmålet – Datatilsynet krever 82 millioner kroner fra Meta Meta trekker søksmålet, men ikke kravene.