Denne kampanjen er kåret til månedens jobb av KOM24s kreatør-jury.
Denne kampanjen er kåret til månedens jobb av KOM24s kreatør-jury.

Anorak har laget månedens jobb: – Veldig god idé å hekte seg på

To jobber blir trukket fram denne måneden.

Publisert Sist oppdatert

(Cannes:) – Her er det fin og veldig god art direction. De har klart å holde det cleant og tydelig og det er en veldig fin måte å hekte seg på noe hele verden snakker om.

Det sier Eirik Sørensen, kreatør i TRY Reklame.

Sammen med kreativ leder i Apriil Reklame & Design, Doffen Trellevik, har han kåret Anoraks jobb for Amnesty til månedens jobb.

Amnesty International og Anorak NoA lanserte nylig en kampanje for å rette oppmerksomheten mot hvordan 22 av president Donald Trumps presidentordre direkte truer menneskerettighetene – og hvordan du kan kjempe for å beskytte dem.

Kampanjen er rullet ut i Europa og Canada via digitale utendørsflater, sosiale medier og plakater.

– Man har sett grepene og art direction-en før, men sett i kontekst av den samtiden vi lever i, så er det så viktig av Amnesty å gå ut og tørre dette. Du kjenner igjen signaturen som du har sett 2000 ganger og så er det den frykten for hva er det nå han har signert, sier Trellevik.

Han trekker særlig fram at man har kuttet ned og kuttet ned på slutt-teksten og at man lar den tale for seg selv.

Sørensen trekker også fram enkeltheten. 

Eirik Sørensen fra TRY Rekalme og Doffen Trekkevik fra Apriil Reklame & Design har vært månedens jury.

– Det er en responsiv ting, for han sitter jo og rabler ut signaturer i et bankende kjør og den signaturen er i mediene hele tiden, da han viser den fram, så hekter de seg på det som skjer og så minner de på hvor kraftig en signatur kan være om du bruker det til å støtte menneskerettigheter. Så jeg synes det er veldig god idé å hekte seg på, på en responsiv måte, sier han.

Det er kreatør-paret Jens Østrem og Sebastian Pandonis som står bak jobben. 

Dette er faktisk deres første jobb sammen. 

Begge sier til KOM24 at det er digg å kjenne at det de gjør sammen fungerer. 

– Og det var en viktig sak, legger Østrem til.

Pandonis sier at de som alle andre satt fulgte nyhetsbildet.

– Det er jo helt jævlig, med alt som skjer, særlig i USA. Så kom oppgaven fra Amnesty litt ut av det blå – de ønsket å si noe om det som skjedde. Vi hadde tre ideer, og dette var en av dem. De kastet seg rundt, og vi fikk jobben ut raskt, sier han.

Kampanjen går rett inn i kjernen av det Amnesty gjør.

Don´t save Josimar-kampanjen til Unruled for Josimar får hederlig omtale i Månedens jobb.
Don´t save Josimar-kampanjen til Unruled for Josimar får hederlig omtale i Månedens jobb.

– De beskytter menneskerettigheter, først og fremst gjennom å samle signaturer. Det er interessant fordi signaturer også har vært et våpen Trump har brukt mye som president, han har signert mange presidentordrer som truer menneskerettigheter. Vi ønsket å peke på hvilken kraft og makt en signatur faktisk kan ha.

Denne måneds jury trekker og fram Unruled sin jobb for å redde fotballmagasinet Josimar. 

Bladet har vært truet med konkurs flere ganger og trengte minst 1000 nye abonnenter for å være sikret en framtid.

I denne kampanjen har man brukt et bilde av FIFA-leder Gianni Infantino med teksten Don´t buy Josimar.

– Tre ord, ett bilde. Så enkelt kan det gjøres, sier Trellevik.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS