
Månedens jobb i KOM24
– Så bra at den kunne ha vært med i Mad Men
– En visuell er nok.
– Her trekker bransjen et lettelsens sukk.
Det sier Per Kristian Voss Halvorsen i Ring 2 om TRY Reklames Zalo-jobb.
I annonsen er oppvask stablet i den gjenkjennelige formen av en Zalo-flaske. Det eneste tekstelementet er det ikoniske slagordet «En dråpe er nok».
– Jeg ble så glad
Bak jobben står det kreative teamet Preben Moan og Camilla Bjørnhaug.
Jobben er hyllet av en samlet norsk reklamebransje og det er heller ikke mulig å komme utenom den når KOM24 på ny skal kåre månedens beste jobb.
– Dette er beviset på at bransjen vår er litt sirkulær, at måten man lagde kommunikasjon på før er tilbake. Jeg tror det er derfor alle er kjempeglad når de ser at denne typen kommunikasjon fra reklamens gullalder oppsummeres i dette. Så du blir jo dritglad, sier Halvorsen.
Sammen med Janne Brenda Lysø har de to sett seg gjennom reklamejobber fra den siste måneden.
Lysø sier hun ble så glad da hun gikk av T-banen på Karlsrud og så boards med reklamen på.
– Jeg ble så glad at jeg sendte den på Snap til alle i Pol, sier hun.
Hun kaller det for god, gammeldags kommunikasjon og sier det kreves både mot hos kunde, form og alt man elsker.
– Det er ikke noe man ikke elsker med dette, sier hun.
Halvorsen på sin side trekker fram enkeltheten med kampanjen og særlig det at de har klart å holde den unna kjøkkenbenken og plassert noe oppvask bak den, ting som hjelper mottakeren med kodinga.
– I en diskusjon ville man sagt at man burde hatt noen indikatorer i rommet som kunne hjulpet oss å tolke det, at det ikke er det, er så deilig, sier han.
– Fy fader for noen merkevarer
Han parafraserer en gammel kollega og sier at en annonse skal eksplodere i hodet ditt og ikke på papir.

– Det er en god forklaring på hvorfor dette, i tillegg til å være veldig fint, også er veldig god kommunikasjon. Man snakker mye om emosjonelle responser, dette er mye emosjonell aktivitet bare ved at du bruker hjernen det lille tidelssekundet, sier han.
Lysø drar og fram det enkle ved kampanjen.
– Det at det er så enkelt som det er, gjør at man tror det er så enkelt å lage det. Men man vet ikke om hva som ligger bak. Jeg tror det ligger mye mer arbeid bak dette enn det øyet ser, og det er det som er irriterende med det. For den gemene hop tenker at dette er dritlett, men så er det ikke det!, sier hun.
Hun mener kampanjen er så god at den kunne ha vært med i Mad Men.
– Fy fader for noen merkevarer du har når du kan gjøre noe sånt, sier hun.
Hun sier og at medietrykket på kampanjen gir den en kredibilitet som gjør henne enda mer glad i den.
En omtrent samstemt reklamebransje har hyllet kampanjen. Det mener Halvorsen har sin naturlige forklaring.
– Det er for det er dette vi vil at kundene våre skal etterspørre, men det er dritvanskelig og det som har skjedd med faget vårt er at tiden vi får tilbringe med en oppgave blir mindre og mindre. Da kunne man trodd at det blir enklere og enklere kommunikasjon, og dette er enkel kommunikasjon, men dette er ting det tar tid å komme på. Da må våre oppdragsgivere bli flinkere til å prioritere den delen av økonomien, sier han.
De trekker og fram to andre jobber som har utmerket seg den siste måneden.
Den ene er «Fra Amazonas til Frogner» vant gull i DCC Awards. Kampanjen er laget av studentene Hafsteinn Runarsson og Håkon Eriksson for Regnskogfondet.
Kampanjen kombinerer digitalt innhold med fysisk interaksjon for å skape oppmerksomhet rundt avskogingen. For ved å trykke på en knapp brenner man ned like mye skog som hele Frognerparken.
– Dette er kreativ bruk av flatene og en kjempefin måte å vise det fram på. Det er lurt å gjøre det på denne måten, sier Lysø.
Hanan Jahr i TRY Reklame er glad for utmerkelsen.
– Veldig stas! Hurra for kreativiteten! Gøy å se magien som skapes når merkevarer har både god selvinnsikt og selvtillit. Og kred til kunden vår som så verdien i det. Håper det inspirerer flere.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no