NTNU Technology Transfer har inngått avtale med kriserammede Pitch Studio.
NTNU Technology Transfer har inngått avtale med kriserammede Pitch Studio.

Sikret seg millionanbud – vil ikke snakke om det

Tøffe tider for vinnerbyrået. 

Publisert

– Det vi trenger hjelp til er ulike prosjekter, som innovasjonsprosjekter. Det er prosjektfinansieringen som skal finansiere de aktivitetene, så det blir alt fra noen få tusenlapper til mer. Det er avhengig av prosjektets behov til markedsføring og innholdsproduksjon, sier Eivind Andersen, managing director i NTNU Technology transfer, til KOM24.

NTNU Technology Transfer AS ble etablert i 2003 og er eid av Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og Helse Midt-Norge RHF (HMN). 

TTO’s formål er å sikre, forvalte, foredle, markedsføre og selge bruks- og eiendomsrett til kunnskap, ideer, oppfinnelser og andre immaterielle verdier som skapes ved NTNU og HMN.

Fram til nylig har de hatt en egen ansatt på markedsføring, som og lagde grafiske ting. Men nå trengte de hjelp og har nylig hatt ute et anbud.

I anbudet, som har en ramme på inntil tre millioner kroner, var de ute etter tre leverandører, slik at de kunne ha en fast leverandør og så kan man ha minikonkurranser der man ser det er hensiktsmessig. 

Totalt var det elleve forespørsler om å delta og det var fire byråer som fikk være med til finalerunden.

– Rammen er på tre millioner kroner, men vi vet ikke hvor mye vi kommer til å bruke. Men man passerer fort et visst beløp over noen år, da er det ryddigst å lage en rammeavtale på anbud, sier han.

Andersen sier at erfaringen deres er at når de konkurranseutsetter så blir de en bedre bestiller. 

Bennett nådde ikke opp i konkurransen som var vektet med 80 prosent på kvalitet og 20 prosent på pris.

Vinneren av det hele ble det lokale Pitch Studio, med Tibe T på andreplass og Nonspace på tredjeplass. 

Foreløpig har det vært en krevende start, da Pitch studio ikke har klart å levere den bemanningen de lovte i anbudet. Derfor har TTO brukt Tibe T til nå. 

– Vi gir dem noen måneder til å få etablert de ressursene som er spekket opp i tilbudsdokumentet. Gjør de det er det greit, om de ikke klarer det må vi se hva vi gjør, sier Andersen. 

Pitch Studio i Trondheim ble etablert i 2022 og har hatt en tøff start på tilværelsen. I sitt første hele driftsår, som var 2023, hadde de en byråinntekt på 8,9 millioner kroner og et negativt driftsresultat på 2,2 millioner kroner. 

I årsrapporten til firmaet skriver revisor at det er vesentlig tvil om videre drift.

Selskapet selv skriver at byrået, som var nystartet høsten 2022, hadde en positiv utvikling helt til oktober 2023 da markedet endret seg betydelig og kunder satte prosjekter på vent eller kansellerte oppdrag.

Byrået pådrog seg et underskudd som har fortsatt inn i første halvår av 2024 og man har satt i verk kostnadsreduserende tiltak og styret mener det er forsvarlig å videreføre driften.

KOM24 har vært i kontakt med byråleder Øyvind Krag Ingul, som ikke vil svare på spørsmål eller uttale seg om anbudet de har vunnet. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS