Vy ut med gigantkontrakt på 300 millioner – nå skal nytt mediebyrå velges
Vy har samarbeidet med UM siden 2021. Nå lyses medieavtalen ut på nytt – med en ramme som er mer enn doblet.
Vygruppen søker nytt mediebyrå og legger ut en av de største mediekontraktene i offentlig sektor på anbud. Den nye avtalen har en øvre ramme på 300 millioner kroner over fem år.
– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med UM og teamet deres i snart fire år, men nå er det et godt tidspunkt for oss å gå ut i markedet igjen, sier Frode Skage Ullebust, leder for merkevare og markedsføring i Vy, til KOM24.
UM, som er en del av MediaBrands, vant avtalen i 2021. Den gang hadde kontrakten en verdi på opptil 125 millioner kroner. Nå mer enn dobles rammen i det nye anbudet – selv om én mulig forlengelse fortsatt gjenstår i dagens avtale.
– Det handler mer om intern timing hos oss, sier Ullebust.
Les hva UM sier om saken lenger ned i artikkelen.
Fra 125 til 300 millioner kroner
Den nye avtalen har en varighet på to år, med opsjon på tre ettårige forlengelser. Totalt kan kontrakten strekke seg over fem år. Her er både byråhonorar og mediespending inkludert.
– Vi har de siste årene ligget på et årlig nivå mellom 40 og 60 millioner kroner. Det er det vi legger til grunn også nå. Så er det selvsagt mye som kan skje på fem år, sier Ullebust.
At rammen nå mer enn dobles, forklarer han med at forrige avtale ble inngått under helt spesielle omstendigheter.
– I løpet av avtaleperioden har vårt behov for medieinvesteringer og tilhørende tjenester økt. Den nåværende kontrakten ble signert midt i pandemien, i en tid hvor vi hadde hatt lav aktivitet, og mye av kommunikasjonen vår handlet om å be folk om ikke å ta tog og buss. Nå er vi et helt annet sted, og vi har ambisjoner om å få stadig flere til å reise miljøvennlig. For å få til det, må vi synes.
Vil ha et byrå som ser hele bildet
Vy søker én leverandør som kan levere strategisk medierådgivning, planlegging og kjøp av medieplass, samt analyse og evaluering.
– Vi er et forholdsvis lite team og har behov for både strategisk og operasjonell støtte. Byrået må kunne se samspillet mellom mediekjøpene og viktigheten av våre egne kanaler, som Vy-appen og sosiale medier. Det handler om å få mest mulig ut av hver budsjettkrone, sier Ullebust.
Han understreker at det nye byrået må forstå både det kommersielle og samfunnsoppdraget Vy står i.
– Vi søker vekst, men på en kostnadseffektiv og målrettet måte. Vi har respekt for hvor mye penger dette er, samtidig som vi vet at det er hard konkurranse der ute. Da må vi være til stede med budskapet vårt.
Forventer god interesse
Vy forventer god konkurranse om avtalen.
Ved forrige anbudsrunde gikk UM seirende ut i konkurranse med fire andre byråer – blant dem PHD, som hadde hatt avtalen siden 2018.
– Sist var det en god håndfull aktører med, og det regner vi med at det blir nå også, sier Ullebust.
På spørsmål om dette er blant de største mediekontraktene i offentlig sektor, svarer han forsiktig:
– Vy er et aksjeselskap eid av staten, men som også konkurrerer med kommersielle aktører om kunder og strekninger. Vi er et selskap som omsetter for 19 milliarder kroner på tvers av Norge og Sverige. Det er mange oppgaver som skal løses som del av denne mediekontrakten. Det å bygge en sterk merkevare og markedsføre så mange ulike produkter krever investeringer, sier han, og avslutter:
– Behovet for medieinvesteringer har økt, og det er bakgrunnen for at vi nå rigger oss for en sterk mediepartner.
UM: – Sånn er det
Ståle Westby, byråleder i UM, kommenterer ikke hvorvidt byrået vil forsvare kunden de har hatt de siste fire årene.
Han viser til at det er taushetsplikt knyttet til prosessen, men sier likevel til KOM24:
– Vi har jobbet med Vy i mange år, og er veldig fornøyd med samarbeidet – det har vært spennende. Sånn er det at alle offentlige, statlige foretak må ut på anbud med jevne mellomrom.
Fristen for å levere tilbud er satt til 19. juni.