Derfor sa Tinde først nei til CC da de kom på døren og fridde
– Da de lanserte i DN for ett år siden tenkte jeg at søren, hvorfor er de ikke her?, sier sjefen i Corporate Communications.
Midt på sommeren kom en av årets største bransjenyheter, da det ble kjent at Tinde Advise og Corporate Communications slo seg sammen til ett byrå. PR-byrå med tidligere spinndoktorer møter finansiell kommunikasjon.
1. august var første dag de jobbet sammen som ett byrå, og når KOM24 møter dem etter noen ukers drift, er det ingenting å utsette på stemningen i møterommet på Tjuvholmen.
Troppet opp med toastjern
– Vi trappet opp på døra med et toastjern og det vi trengte for å jobbe, og det var det, sier Erna Solbergs tidligere spinndoktor, Peder Egseth.
Han sier starten har vært veldig bra.
– Vi visste før vi kom inn i lokalene at vi hadde få overlappende kunder, men et stort behov for å utvide tjenestetilbudet vårt. Mitt inntrykk er at CC sine kunder har satt pris på den analyse- og strategikompetansen vi tok med oss inn, og jeg vet at våre kunder har satt pris på CCs tjenester. Kort fortalt har vi blitt et fullservice konsulent- og rådgivningshus, forteller han.
Tinde Advise ble lansert under Arendalsuka i 2024 av Egseth og André Nerheim. Allerede de første få månedene de var i drift, fikk de en byråinntekt på 4,1 millioner kroner og et overskudd på nærmere millionen. Innen sommeren 2025 skal dette ha vokst til en byråinntekt på over 10 millioner kroner og et resultat på over fire millioner.
De var fem ansatte ved årsskiftet, og planen var å vokse på egen hånd, selv om Tone Vesterhus og CC flørtet heftig.
– I utgangspunktet sa vi nei til å snakke videre med CC, men når vi fikk hodet over vannet og så hva dette kunne bli, innså vi ganske raskt at det var så komplementært og synergier å trekke ut av det, at vi følte at det vi kunne og gjorde hadde en naturlig plass hos CC, sier Egseth.
– Hvorfor sa dere nei i utgangspunktet?
– Fordi vi hadde nok å gjøre og hadde ikke tid til at vi skulle slå oss sammen med noen, sier han og viser til at de hadde gode kunder og omsetningsvekst, og at de ikke hadde tid til å sette seg ordentlig inn i hva CC ville.
Verdsetter Tinde høyt
– Ikke før vi hadde en uke der det var litt rolig og vi satte oss ned og tenkte at nå skal vi se nærmere på dette og hva det kan bli. Etter det fulgte vi opp tråden med samtaler og bestemte oss på et tidspunkt at dette ville bli veldig bra, forteller han.
Vesterhus sier at hun tror en av tingene de fikk overbevist gjengen i Tinde om, var at de kunne få bygge videre, også under paraplyen til Corporate Communications.
– Så det å slå Tinde sammen med oss handler like mye om at de skal komme inn og bygge det som et kjempesolid område, men under en litt annen paraply, sier hun.
– Men dere i CC har åpenbart vært ivrige på å få til dette, for dere betalte vel en hel del for å få dette til?
– Har du tallene?
– DN antydet vel en pris der Tinde eier 14 prosent av det nye selskapet?
– Vi har slått oss sammen med utgangspunkt i hva Tinde tar med seg i verdi inn til CC, så det er en helt fair and square deal. Det har stor verdi for oss. Med den farten og de resultatene de har hatt, er det noe som kommer inn og gjør oss til et fullservice rådgivingshus, ikke bare faglig, men også kommersielt, sier hun.
– Hvor lenge har dere hatt dette i tankene at dere vil satse i denne retningen? Var det sånn at dere så de startet opp og tenkte at shit, disse burde vi ha kontaktet?
– Ja, det var jo egentlig akkurat det som skjedde, sier hun og fortsetter:
– Da de lanserte i DN for ett år siden, snakket vi om at søren, hvorfor er de ikke her? Så det har vel vært en ulmende tanke siden da, men ikke noe vi har jaget helt fra start. Vi begynte først å tenke på det som en mulighet ut vårparten, forteller Vesterhus.
Som DN tidligere har omtalt, skjedde det første møtet mellom de to trønderne tilfeldigvis i barnevogna på Dovrebanen. Siden det ikke er den beste plassen å diskutere millionforretninger, ble de enige om å ta et møte når de var tilbake i Oslo.
Men Egseth og gjengen viste seg å være krevende å få på kroken.
– Hva gjorde du da han sa nei første gangen da?
– Det er mange lunsjer der ute
– Da spurte jeg om en lunsj til, sier hun og ler.
Egseth sier de hadde samtaler med flere andre, men aldri på det nivået de hadde med CC.
– Det er mange lunsjer der ute, og alle lunsjer skal man ta. Men den matchen vi var, så vi ikke hos andre, sier han.
Vesterhus sier hun er overrasket over hvor fort integrasjonen har gått.
– Det er masse greier med å slå sammen to selskaper, men når de kommer inn i fart og vi i vår fart, var jeg spent på hvor fort vi skulle klare å jobbe som et lag og klare å ta hverandre med på hver sine gamle kunder og etablere nye tjenester, sier hun og forteller at det egentlig har gått forrykende fort.
– Men vi skal fortsette å jobbe mer med det, vi har bare skrapet i overflaten med hva som er mulig der, tenker jeg, sier hun.
Egseth trekker fram kulturmatchen mellom selskapene og snakker også om at den kommersielle tankegangen er helt lik de to tidligere selskapene imellom.
– Når du er enig om bunnplankene, at det vi driver med ikke er skrik og skrål, men at vi skal levere tilbake til kunden ting de klarer å regne hjem i andre enden, så skjønte vi at det kom til å fungere veldig godt. Og så er de en sosial gjeng, og så tror jeg de ser på oss som det samme, sier Egseth og får støtte fra Vesterhus som sier at begge parter tenker og jobber likt og er lettbeinte og ikke lager lange, tunge strategiprosesser på ting som kan løses lett.
– Hva betyr dette for CC når det kommer til omsetningsvekst da?
– Vi snakkes når tallene slippes, sier Vesterhus med et smil, før hun legger til:
– Dette blir allerede et solid tillegg til byråinntekten vår i år, og så har vi ambisjoner videre også.
– Hvilke ambisjoner har dere framover?
– Å fortsette å bygge på de styrkene vi har og kanskje styrke oss på de områdene som er komplementerende til de vi har fra før, sier hun.
– Er det noe på gang der?
– Vi sier fra når vi har nyheter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no