Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i WPP Media.

Regnet seg fram til nytt sjokktall: – Det vanskeligste er å tørre å si noe

Jarle Thalberg i WPP Media spår at de store globale aktørene totalt vil motta 14,5 milliarder kroner i reklameinntekter i neste år.

Publisert Sist oppdatert

(VG-auditoriet, Oslo):  – Det som overrasker meg, er at tallet er så stort. Man fatter det nesten ikke.

Det sier Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i WPP Media, til KOM24.

Statistikeren har satt seg ned og regnet på hva Google, Meta, TikTok og Snapchat vil motta i reklameinntekter neste år. Tallet han kommer fram til er på over 14,5 milliarder.

Thalberg har allerede spådd at dette vil lande på 13,5 milliarder i år. Til sammenligning var summen på 3,8 milliarder i 2016.

– Det er snakk om så mange som bruker disse kanalene til annonsering. De store selskapene er en del av det, men du har også alt fra tannlegekontorer til bilforretninger. Mange bekker små, og hvor stor kan denne elven bli?, spør han.

Thalberg har lang fartstid i bransjen. Han har en fortid i Dentsu og Carat, men før det jobbet han i Statistisk Sentralbyrå.

– Jeg er trygg når jeg jobber med tall, og mener jeg kommer fram til gode prognoser.

– Hva slags metoder bruker du?

– Dette er jo tall som egentlig ikke finnes, og jeg bruker mange forskjellige kilder og snakker med mange mennesker. Folk i de store tech-selskapene gir meg av og til informasjon og tall som kanskje ikke er offisielle, og jeg stiller gode og dumme spørsmål.

– Det vanskeligste er å tørre å si noe, sier han.

At inntektene er så massive for de globale selskapene, går på bekostning av mer tradisjonelle kanaler.

– Er det håp for redaktørstyrte medier, etter ditt syn?

– Det er håp, men de internasjonale aktørene vil fortsette å ta mer av kaka. De har en veldig mye enklere jobb med å finne veien inn i den digitale verden, i tillegg til at de kan målstyre på byer og tettsteder i større grad, sier Thalberg.

– Det er utrolig hva de kan få til, og mange annonsører opplever at det er både enkelt og effektfullt å bruke kanaler som Meta og Google, legger han til.

Jarle Thalberg presenterte tallene sine på Folks Medievaner 2025.

– Har mediebyråene noe ansvar for å gjøre noe med denne trenden, slik du ser det?

– Vi har et ansvar med å sette oppmerksomheten på det, slik disse tallene gjør. Vi kan også jobbe med det sammen med våre kunder, men vi lever i ulike verdener og bekymrer oss for ulike ting.

– Den største utfordringen for redaktørstyrte medier ligger i markedet med små og mellomstore bedrifter. Mange av dem bruker bare sosiale medier, og her kan mediene gjøre en bedre jobb med å nå ut, tror jeg.

Tallknuseren trekker fram TV 2 som et eksempel på et mediehus som delvis får det til, blant annet gjennom egne satsinger og programmer.

Tallene som Thalberg presenterte på Folks Medievaner, en konferanse i regi av Mediebyråforeningen, viste blant annet at digitale kanaler og TV er de to kategoriene som aktører i «alle» bransjer benytter seg av når de skal annonsere.

Samtidig pekte han på veksten som flere av de sosiale kanalene opplever. Også de som har slitt med å tiltrekke seg annonsører, er nå på vei opp.

– Mange har vært redde for å ta i bruk TikTok. Det er ikke lenger tilfellet. Flere får kanalen til å fungere veldig bra, og alle trendene som oppstår der gir svært gode muligheter for annonsørene, sier Thalberg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS