Dette mediet har annonsene som fester seg: – En undervurdert kanal
En ny undersøkelse viser at det er stor forskjell på hvordan folk husker en annonse, basert på hvilken kanal de får den servert i.
(VG-auditoriet, Oslo): – Radio kommer, for mange, overraskende godt ut som et fantastisk medie.
Det sa Rune Albertsen, grunnlegger av konsulentselskapet Emerge, under arrangementet Folks Medievaner 2025.
Her presenterte han en oppmerksomhetsstudie innen markedsføring med 7 600 respondenter, tolv annonsører, 17 mediekanaler og 20 ulike annonseformater, målt på 30 ulike parametere.
Og når det gjelder hukommelse, altså i hvor stor grad respondentene husker merkevaren de ble eksponert for, er det nok mange som får seg en overraskelse.
Her viser studien at radio som kanal har en «memory score» på 94, kun slått av kino som har 98.
RBS-sponsorat har en score på 92, mens TV er på 91. På bunnen finner vi en rekke former for bannerannonser, Snapchat-annonser, TikTok og Facebook.
– Radio er et godt medie som fungerer bra for å skape et narrativ som folk liker, og jeg mener det av mange er en ganske undervurdert kanal. Alle tolv annonsørene i studien kom voldsomt godt ut på radio.
Selve studien har ikke blitt publisert enda, men Albertsen ga en sniktitt på konferansen, som ble arrangert av Mediebyråforeningen.
Og selv om ikke alle kanalene fungerer godt for at folk skal huske en merkevare, mener han at alle kan være nyttige på ulike måter.
– En av de viktigste innsiktene vi har fått, er at absolutt alle kanaler har noe for seg. Men det handler om hvilke historier du har lyst til å fortelle. Ulike kanaler fungerer ulikt basert på det.
Hukommelse er bare ett av parametrene som er blitt målt. Blant annet har de også sett på hvor lenge folk ser på annonser på de forskjellige kanalene, og hvor lenge annonsene har vært mulig å se.
Også blant redaktørstyrte medier fant de noe overraskende.
– Vi ser at lokale medier leverer bedre enn riksmediene på omtrent alt. Og selv om annonsene er kliss like, reagerer folk i større grad positivt når de ser dem på lokale medier.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no