Ny identitet for VG – det mest omfattende visuelle løftet på ti år for Norges største avis.

Ny visuell identitet: 

– Den største visuelle endringen av VG på ti år

VG fyller 80 år og hva passer vel bedre da enn en aldri så liten glow up? Den 16. juni lanserte VG ny identitet på forsiden, artikler og videoer og disse ukene testes den nye identiteten mot en liten prosentandel av brukerne.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er den største visuelle endringen av VG på nesten ti år. Å være hele folkets primære nyhetsnettsted krever at vi har en tydelig visuell identitet, som kan speile alt fra alvorlige breakinghendelser til VGs klassiske snert og humør, sier utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, i en pressemelding. 

Den nye identiteten er utviklet av Bielke&Yang, og skriften er utviklet av William Stormdal i Smuss Studio. Mantraet for det nye designet har vært evolusjon, ikke revolusjon av VGs velkjente identitet.

– VGs merkevare er enormt sterk, og det er viktig for oss å bevare og styrke dette i en tid der medienes troverdighet er under press. For å holde oss like relevante og gjenkjennbare fremover tror vi det er positivt med et oppdatert design som spiller journalistikken vår god, sier Brenne.

VG favner et bredt spekter av innhold – fra dyptpløyende journalistikk til lettbeint underholdning. Det er nå utviklet en helhetlig identitet som speiler denne bredden, styrker kjernemerkevaren og gir tydeligere sammenheng på tvers av plattformer.

– VG har historisk sett vært langt fremme når det kommer til å utfordre oss selv visuelt. Prosjektet handler mye om å sette dette i system for å etablere en ny felles standard. Et delmål i prosjektet har vært å oppleves som enda mer konsistente på tvers av kategorier, plattformer og formater, og at det ikke er noen tvil om at det er VG som er hovedavsender, sier prosjektleder og tidligere leder for design, Andreas Bøhler.

VG ble stiftet 23. juni 1945 av folk i hjemmefronten, med motstandsmannen Christian A.R. Christensen som første ansvarlige redaktør. Siden den gang har VG-merkevaren stått støtt gjennom skiftende tider, og har med 85 prosent kjennskap i befolkningen blitt en av Norges aller største og mest kjente merkevarer.

VG - ny visuell identitet.
VG - ny visuell identitet.
VG - ny visuell identitet.
VG - ny visuell identitet.
VG - ny visuell identitet.
VG - ny visuell identitet.
VG - ny visuell identitet.

– Gjennom tidene er det blitt gjort mange endringer i designet av VG. Samtidig som vi fornyer oss med et design som vi mener bedre kan tilpasse seg nye behov og formater, ønsker vil virkelig å gi homage til VG sin rike historie og ta med oss noe av den nostalgien inn i fremtiden, sier prosjektleder og tidligere leder for design, sier Bøhler.

VG er mer enn en avis – det er et daglig ritual for hundretusenvis av nordmenn. Det er stedet vi går for å forstå hva som skjer i verden, for å følge favorittlaget, eller bare for å trekke på smilebåndet over dagens mest leste sak.

– For oss i Bielke&Yang handlet prosjektet om én ting: å sørge for at den visuelle identiteten til VG støtter denne enorme variasjonen – og samtidig samler det hele i en tydelig og tillitvekkende helhet, sier Martin Yang, partner i Bielke&Yang.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS