Til venstre fra Vågan kommune i Nordland. Til høyre fra Hardanger.

– Det handler ikke om å tiltrekke seg flest mulig turister

Reiselivsaktører deler sine syn på turistkommunikasjon fra populære destinasjoner.

Publisert Sist oppdatert

– Hardanger er kanskje Norges sterkeste reiselivsmerkevare, og regionen opplever stor interesse fra både norske og utenlandske turister.

Det skriver Andreas Skogseth, CEO i Visit Hardangerfjord, i en e-post til KOM24.

Om sommeren opplever mange steder i Norge økt tilfang av folk og turister. Da må det kommuniseres mer.

– Ikke flest mulig

– Som destinasjonsselskap jobber vi med markedsføring, merkevarebygging og kommunikasjon gjennom hele året. Hardanger har utviklet seg til å bli en helårsdestinasjon, men sommeren er fortsatt den klart travleste perioden, skriver Skogseth.

De er generelt opptatt av å få turistene til å bli noen dager ekstra i området, og vil at de senker tempoet og tar seg tid til å utforske Hardanger.

– Spesielt mat- og sideropplevelser har vokst frem som en av de sterkeste attraksjonene, særlig blant norske gjester. Dette området blir stadig viktigere å løfte frem for dem som besøker regionen.

Satsingen bidrar også til økt lokal verdiskaping, som er en av de viktigste målsettingene de arbeider ut fra. 

– Det handler ikke om å tiltrekke seg flest mulig turister, men om å bygge sterke reiselivsprodukter av høy kvalitet, og å kombinere dette med høy kundetilfredshet og bærekraftig utvikling av regionen.

I Visit Hardangerfjord er de en liten organisasjon med fire ansatte som er relativt definert innen sosiale medier, B2C og B2B. I tillegg har de en prosjektansatt på utvikling og besøksforvaltning, og de samarbeider med flere frilansere.

Flere reiser i Norge

Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) har andelen folk som velger å reise på ferie i Norge gått opp de siste årene.

Nordmenn dro på 24 millioner reiser i eget land i 2024, som var 1,3 millioner flere enn året før. Dette var det høyeste antall norgesreiser som er målt for et enkelt år i reiseundersøkelsen til SSB. 

Før pandemien var rundt 65 prosent av alle reisene innenlandsreiser. Etter pandemien har dette økt til 75 prosent.

Vidar Thom Benjaminsen (H) er ordfører i Vågan Kommune, som ligger i Lofoten. 

Vågan er en ROBEK-kommune, som innebærer at de må ha statlig godkjenning på lånopptak og investeringer som vil føre til langsiktige utgifter. I 2024 bodde det 9 793 mennesker i kommunen.

– Ressursene våre er svært begrenset og vi kan ikke gjennomføre store dyre lokale kommunikasjonskampanjer for egen regning. Vi forsøker å skilte så godt vi kan, spesielt rundt parkering og «camping forbudt». Vi bruker i tillegg mye ressurser inn mot destinasjonsselskapet og turistinformasjon. Spesielt turistinformasjonen fungerer svært godt som kommunikasjonsverktøy ut mot turistene, skriver Benjaminsen.

De har ingen ansatte innenfor kommunikasjon. Jobben som gjøres på området er ad-hoc fra flere, både eierskapsenheten, parkeringsenhet, administrativ ledelse og politisk ledelse.

Til innbyggerne i kommunen, ønsker de åf ortelle hva som sker, hvor det skjer og hva som skal gjøres.

– Her er lokalmedia svært flink til å viderebringe viktig informasjon, i tillegg til vår egen hjemmeside. For turistene er som nevnt turistinformasjonen som er den viktigste kanalen. I tillegg jobber destinasjonsselskapet med flere tiltak for å kunne kommunisere bedre til de som besøker oss langs veien.

Alene på kommunikasjon

Kragerø er også et populært feriested om sommeren. Kommunen jobber aktivt med kommunikasjon både før og gjennom sommeren for å sikre at både innbyggere og tilreisende får den informasjonen de trenger.

Men også Kragerø er en liten kommune i folketall. De hadde 10 413 innbyggere i 2023.

– Vi fokuserer spesielt på å formidle viktige beskjeder som angår innbyggerne samt tips og råd for en trygg og hyggelig opplevelse i Kragerø. Litt vanskelig å peke på noe konkret da vi tar ting etterhvert som behov og situasjoner oppstår, skriver rådgiver Stein Ove Sannes.

Han er i utgangspunktet den eneste som er dedikert til informasjon og kommunikasjon.

– Men det er flere personer som er involvert i dette arbeidet ut fra hva som er aktuelle saker. I mitt feriefravær er det serviceavdelingen som ivaretar mine oppgaver. Vi jobber også tverrfaglig for å sikre at vi når ut til alle målgrupper på en effektiv måte.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS