
Her er vinnerne på Magnet Awards!
Nok en gang er det klart for Magnet Awards i regi av ANFO. Her får du listen med alle vinnerne.
(Ingensteds, Oslo): Det er igjen klart for prisutdelingen som hedrer prestasjoner innenfor employer branding.
I år deles det ut priser i sju ulike kategorier.
Casene som konkurrerer i Magnet Awards vurderes ut i fra kriteriene innsikt/strategi (25%), idé/løsning (25%) og effekt/resultat (50%).
Unntaket er casene som konkurrerer i kategoriene «Årets stillingsannonse» og «Åpen klasse». «Årets stillingsannonse» vurderes på kreativitet (50%) og effekt (50%). «Åpen klasse» vurderes 100% basert på kreativitet.
Årets kampanje studenter
Gull: «30 under 30» med Trigger, Motion Blur, Saint Gobin, Glava, Gyproc, Weber, Amidays, Ann Cathrin Andersen.
Juryens begrunnelse:
«Dette prosjektet utmerker seg ved å adressere et kritisk samfunnsproblem på en nyskapende måte – nemlig mangelen på 90 000 fagarbeidere som Norge står overfor innen 2030. Kampanjen skiller seg ut gjennom sin strategiske dybde og presise innsikt: Ved å identifisere fraværet av synlige forbilder i bygg- og anleggsbransjen, har denne innsatsen ikke bare skapt en kommunikasjonskampanje, men et nytt narrativ for en hel næring».

Sølv: «Smak deg frem» med Trigger, NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers landsforening (NKL), Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM).
Bronse: Drømmeduo med Norsk Tipping, Essence Mediacom og TRY.
Årets helhetlige employer branding
Gull: «30 under 30» med Trigger, Motion Blur, Saint Gobin, Glava, Gyproc, Weber, Amidays, Ann Cathrin Andersen.
Juryens begrunnelse:
«Årets vinner representerer helhetlig employer branding på sitt mest samfunnsrelevante - en kampanje som ikke bare løser bedriftenes utfordringer, men adresserer et større nasjonalt problem. Med 90.000 manglende fagarbeidere innen 2030 og én av tre som dropper ut av yrkesfag, tok kampanjen tak i rotårsaken: manglende status og synlige forbilder. Strategien om å overføre næringslivets prestisjefylte konsept viser både innsikt og mot».
Sølv: «Mer enn gamle gubber og asfalt» med Statens vegvesen, Whydentify og Universum.
Bronse: Ambassadørprogrammet til Apotek1 med Apotek1 og Bonvik.
Årets stillingsannonse
Gull: «Kan jeg få din oppmerksomhet?» med Whydentify og Bærum kommune.
Juryens begrunnelse:
«De som står bak denne kampanjen har i en årrekke markert seg som noen som virkelig tør.Tør å gå nye veier. Tør å være relevante. Og tør å legge bort det trygge — til fordel for det som faktisk virker».

Sølv: «Stillingsannonsen for deg som faktisk brenner for rekruttering» med Fremtind og Amby.
Bronse: «Vi søker potetgull» med Whydentify og Mikael Sundberg.
Årets kampanje egne medarbeidere
Gull: «Prosjekt Oss - en god plass å værra på oss sin måte» med Trigger, NEAS, Magga & Anders.
Juryens begrunnelse:
«Man trenger ikke bruke millioner av kroner for å skape samhold mellom ansatte – selv ikke når man skal gjennomføre det kanskje vanskeligste som finnes, nemlig å skape samhold ved en for mange litt skummel sammenslåing.
Heller enn å påtvinge de ansatte en ny kultur, ble alle invitert med på å forme den, bygget rundt det man har felles – nemlig en lokal forankring og en helt egen måte å gjøre ting på – På oss sin måte, som de sier. 2 100 innspill vitner om stort engasjement og har bidratt til å senke det opprinnelige konfliktnivået. I tillegg er antall søknader er flere og bedre, inkludert fra kvinner».
Sølv: «Voices of Telenor» med Y Story, Z Event og Telenor Norge.
Bronse: «Sopra Steria Kick Off: Switch 2025» med Sopra Steria og Liwlig.
Årets fagperson
Årets fagperson er Carlo Duraturo, Country Manager Norway i Universum.
Juryens begrunnelse:
«Takket være denne personen er employer branding noe toppledelsen bryr seg i hvert fall én gang i året. Vinneren er en person som har vært såpass aktiv og engasjert at vi alle vet hvem hen er basert på fornavnet alene».
Årets kampanje erfarne
Gull: «En av landets mest innviklede rekrutteringsjobber» med Atyp, State, NAV.
Juryens begrunnelse:
«Årets gullvinner i kategorien «kampanje erfarne» er laget for en bedrift som ofte jobber i motvind og som kanskje ikke alltid sees på som det mest spennende stedet å jobbe. Så hvordan skille seg ut i mengden? Gjennom sitt arbeid med employer branding og særlig gjennom årets kampanje klarer de å skille seg ut i et tøft landskap hvor vi vet det er krig om ressurser og de beste hodene, og gjennom sin kampanje har de med sjarm og humor klart å gjøre jobben både gjenkjennbar, faglig utfordrende, interessant og gøyal».

Sølv: «På innsiden av den norske utsiden» med Kriminalomsorgsdirektoratet, Ansatte ved Ila fengsel og forvaringsanstalt, Ansatte ved Oslo Friomsorgskontor, TRY og Whydentify.
Bronse: «Skills» med VARD, Losen Fuglefjellet, Up & Away og Takk for sist.
Åpen klasse
Gull: «Dream Team tar saken!» med Stendi, Angelika Lie & Selene Lie, Trond Høines, Synlighet AS og Erlend Bjelland.
Juryens begrunnelse:
«Årets vinner er nytenkende, modig og spiller på lag med samfunnstrender som handler om at det i dagens medieoffentlighet skal være plass til alle. Også de som skiller seg ut. De som ikke er helt A4. De som har slitt seg opp flere motbakker enn de fleste av oss».
Sølv: «Elevate karrierefestival 2024» med Sunnfjord Utvikling AS og Framtidsfylket AS.
Bronse: «Nr 24 X Gjensidige - Ingen er bare det de viser på jobb» med Gjensidige og Capa.