
Klar for 24 intense timer i Cannes: – Vi går for gull
Det er varmt, det er intenst – og det er overveldende. Men Maja Wirum (26) og Angelika Marcinkeviciute (26) kjenner på støtte, forventninger og en god dose konkurranseinstinkt før de får årets Young Lions-brief i Media-kategorien.

(CANNES): – Wow. Det er det ordet vi har brukt mest siden vi kom, sier Angelika Marcinkeviciute.
– Det er stort, svært og litt vanskelig å vite hvor man skal begynne, legger Maja Wirum til.
De to representerer Norge i Media-kategorien i den internasjonale Young Lions-konkurransen, som i år samler unge talenter fra over 65 land.
Vant med «Listen to your pulse»
Tidligere i år vant duoen den norske Young Lions Media-finalen med kampanjen «Listen to your pulse» – en løsning utviklet for Visit Svalbard, der målet var å få turister til å forlenge oppholdet på øygruppa uten å øke den totale turistmengden.
Ved hjelp av pulsmålinger fra Garmin-klokker, viste kampanjen hvordan stressnivået faller drastisk under et rolig opphold på Svalbard, sammenlignet med en hektisk hverdag i storbyen.
– Vi ble helt satt ut da vi vant. Det var helt sinnssykt – pulsen vår var i hundre, sa Wirum da de ble annonsert som vinnere i februar.
Marcinkeviciute og Wirum er henholdsvis SoMe-rådgiver i Smood og programmatisk spesialist i GroupM Nexus. Nå konkurrerer de videre i Cannes i Media-kategorien – som Norge ikke har vunnet i på mange år.
– Hadde vært enormt
Selv om det er første gang de konkurrerer i Cannes, har begge erfaring med Young Lions fra før. Wirum har én tidligere deltakelse bak seg, Marcinkeviciute to.
– Det er inspirerende å se hvor mange flinke folk som er her – og hvor offensive de er. Man merker raskt at alle er her av en grunn, sier Marcinkeviciute.
I kveld får de utdelt briefen de skal løse – med bare 24 timer til rådighet.
– Vi tipper det blir noe i pro bono-sjangeren, kanskje en brief fra Røde Kors eller lignende, sier Wirum.
Årets overordnede tema for Young Lions er legacy, og det trigger noe hos de norske deltakerne.
– Det er 30-årsjubileum for konkurransen. For 30 år siden fantes ikke sosiale medier – nå er det vår generasjon, Gen Z, som skal konkurrere. Det handler om å finne en idé som er tro mot vår tid og hvordan vi lever, sier Marcinkeviciute.
Begge er klare på at målet er ambisiøst.
– Vi går for gull. Media-kategorien har ikke hentet inn metall på lenge, så bare en bronse hadde vært helt enormt. Samtidig vet vi at nivået er skyhøyt, sier Wirum.
– Norge heier på oss
Duoen forteller at de har fått mye støtte fra norsk bransje, både under konkurransen i Norge og i forkant av reisen til Cannes.
– Capa, Mediebyråforeningen, hele miljøet – de har hatt skikkelig troen på oss. Det er utrolig inspirerende føle at Norge heier på oss, sier Marcinkeviciute.
Og de heier ikke bare på seg selv.
– Jeg gleder meg skikkelig til å se hvordan det går med resten av de norske deltakerne. Vi står i dette sammen, sier hun.
– Klarer nesten ikke ta det innover oss
På spørsmål om hva dette kan bety for karrieren, svarer de nærmest i kor:

– Vi tør nesten ikke tenke tanken, sier Marcinkeviciute.
– Jeg får frysninger bare av å tenke på det, sier Wirum.
De to beskriver samarbeidet seg imellom som tett og effektivt – der Marcinkeviciute er den idésterke og utemmede, mens Wirum holder styr på strukturen og sørger for at konseptet lander trygt.
– Vi tror det er en uslåelig kombinasjon. Nå skal vi gjøre vårt aller beste – og nyte det mens vi er her, sier de.
De vet at en medalje i Young Lions kan åpne dører – men også at det å delta i seg selv er et kvalitetsstempel.
– Dette er prestisjetungt. Det er et sted folk faktisk husker navnet ditt fra. Og kanskje gir det oss litt mer plass til å snakke – i en bransje hvor det fortsatt ofte er de store gutta som tar mest plass, sier Wirum.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no