Angelika Marcinkeviciute og Maja Wirum representerer Norge i Media-kategorien i Young Lions. Nå venter 24 intense timer med kreativ konkurranse i Cannes.

Klar for 24 intense timer i Cannes: – Vi går for gull

Det er varmt, det er intenst – og det er overveldende. Men Maja Wirum (26) og Angelika Marcinkeviciute (26) kjenner på støtte, forventninger og en god dose konkurranseinstinkt før de får årets Young Lions-brief i Media-kategorien.

Publisert
Young Lions-sirkuset er i gang: Angelika Marcinkeviciute og Maja Wirum er på plass blant deltakere fra over 65 land.

(CANNES): – Wow. Det er det ordet vi har brukt mest siden vi kom, sier Angelika Marcinkeviciute.

– Det er stort, svært og litt vanskelig å vite hvor man skal begynne, legger Maja Wirum til.

De to representerer Norge i Media-kategorien i den internasjonale Young Lions-konkurransen, som i år samler unge talenter fra over 65 land. 

Vant med «Listen to your pulse»

Tidligere i år vant duoen den norske Young Lions Media-finalen med kampanjen «Listen to your pulse» – en løsning utviklet for Visit Svalbard, der målet var å få turister til å forlenge oppholdet på øygruppa uten å øke den totale turistmengden.

Ved hjelp av pulsmålinger fra Garmin-klokker, viste kampanjen hvordan stressnivået faller drastisk under et rolig opphold på Svalbard, sammenlignet med en hektisk hverdag i storbyen.

– Vi ble helt satt ut da vi vant. Det var helt sinnssykt – pulsen vår var i hundre, sa Wirum da de ble annonsert som vinnere i februar.

Marcinkeviciute og Wirum er henholdsvis SoMe-rådgiver i Smood og programmatisk spesialist i GroupM Nexus. Nå konkurrerer de videre i Cannes i Media-kategorien – som Norge ikke har vunnet i på mange år.

– Hadde vært enormt

Selv om det er første gang de konkurrerer i Cannes, har begge erfaring med Young Lions fra før. Wirum har én tidligere deltakelse bak seg, Marcinkeviciute to.

– Det er inspirerende å se hvor mange flinke folk som er her – og hvor offensive de er. Man merker raskt at alle er her av en grunn, sier Marcinkeviciute.

I kveld får de utdelt briefen de skal løse – med bare 24 timer til rådighet.

– Vi tipper det blir noe i pro bono-sjangeren, kanskje en brief fra Røde Kors eller lignende, sier Wirum.

Årets overordnede tema for Young Lions er legacy, og det trigger noe hos de norske deltakerne.

– Det er 30-årsjubileum for konkurransen. For 30 år siden fantes ikke sosiale medier – nå er det vår generasjon, Gen Z, som skal konkurrere. Det handler om å finne en idé som er tro mot vår tid og hvordan vi lever, sier Marcinkeviciute.

Begge er klare på at målet er ambisiøst.

– Vi går for gull. Media-kategorien har ikke hentet inn metall på lenge, så bare en bronse hadde vært helt enormt. Samtidig vet vi at nivået er skyhøyt, sier Wirum.

Norske deltakere i Young Lions 2025

  • Media: Angelika Marcinkeviciute og Maja Wirum fra WPP Media (tidligere Group M Nexus)

  • Digital: Svein Werner Lyngmyr og Jakob August Andresen fra Anorak

  • Film: Jens Østrem og Sebastian Pandonis fra Anorak

  • Marketers: Kristine Solli og Marcus Punsvik fra Sparebank1 Nord-Norge

  • PR: Fam Viggen og Hanna Sætre fra Trigger

– Norge heier på oss

Duoen forteller at de har fått mye støtte fra norsk bransje, både under konkurransen i Norge og i forkant av reisen til Cannes.

– Capa, Mediebyråforeningen, hele miljøet – de har hatt skikkelig troen på oss. Det er utrolig inspirerende føle at Norge heier på oss, sier Marcinkeviciute.

Og de heier ikke bare på seg selv.

– Jeg gleder meg skikkelig til å se hvordan det går med resten av de norske deltakerne. Vi står i dette sammen, sier hun.

– Klarer nesten ikke ta det innover oss

På spørsmål om hva dette kan bety for karrieren, svarer de nærmest i kor:

– Vi tør nesten ikke tenke på hva dette kan bety for karrieren, sier deltakerne. – Men vi går for gull.

– Vi tør nesten ikke tenke tanken, sier Marcinkeviciute.

– Jeg får frysninger bare av å tenke på det, sier Wirum.

De to beskriver samarbeidet seg imellom som tett og effektivt – der Marcinkeviciute er den idésterke og utemmede, mens Wirum holder styr på strukturen og sørger for at konseptet lander trygt.

– Vi tror det er en uslåelig kombinasjon. Nå skal vi gjøre vårt aller beste – og nyte det mens vi er her, sier de.

De vet at en medalje i Young Lions kan åpne dører – men også at det å delta i seg selv er et kvalitetsstempel.

– Dette er prestisjetungt. Det er et sted folk faktisk husker navnet ditt fra. Og kanskje gir det oss litt mer plass til å snakke – i en bransje hvor det fortsatt ofte er de store gutta som tar mest plass, sier Wirum.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS