Maja Wirum er Programmatic Specialist i WPP Media og fersk Young Lions-vinner.

#Sommerpraten

Young Lions-vinner Maja Wirum: – Vær uredd, ta plass og sug til deg alt du kan!

Hun tok gull i Young Lions, mener bransjen trenger flere unge stemmer – og gleder seg til å logge av i sommer. Møt Maja Wirum i Sommerpraten.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.

I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Maja Wirum, Programmatic Specialist i WPP Media, som svarer i Sommerpraten.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Helt ærlig, det jeg gleder meg aller mest til er å logge av mailen og endelig kunne sove litt lenge! Ellers er Bergtatt-festivalen et fast høydepunkt hver sommer, og jeg håper også på noen gode turer i fjellheimen eller fint vær så man får tatt seg noen dager på vannet i år.

– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?

– En opplevelse som virkelig har satt seg, var da en diger manta-ray svømte rett ved siden av meg på stranden i Kapp Verde. Det var både skummelt og helt magisk på samme tid. De er så enorme, men samtidig utrolig vakre.

– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?

– Jeg må trekke frem Angelika Marcinkeviciute – for en person! Vi har jobbet tett sammen den siste uken, og jeg er så dypt imponert. Hun er varm, inkluderende og setter alltid andre først. Historien hennes, fra en enkel bakgrunn i Litauen til å markere seg tydelig i norsk kommunikasjonsbransje, er utrolig inspirerende. Hun er fryktløs, tør å si meningene sine og kaster seg ut i alt med en ekte Pippi-holdning: «Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert!» Og kanskje mest imponerende: Selv etter å ha fått beskjed av andre om å «dempe seg», har hun gjort det stikk motsatte. Heldigvis!

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Det er så mye bra der ute, men hvis jeg må velge én, blir det Libresse sin «It’s never just a period». Den er viktig, modig og treffer så godt. Hvis vi ser mer lokalt, vil jeg trekke frem Oslo Pride 2025 – en kampanje som virkelig oser av kjærlighet og setter søkelys på dagens debatt om hvorfor Pride er viktig.

Maja Wirum drømmer om å oppleve norsk natur i 71° nord.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Vær uredd, ta plass og sug til deg alt du kan! Det finnes mange erfarne og dyktige folk i bransjen, og det er mye å lære. Men husk også at dine egne perspektiver er verdifulle. Vær nysgjerrig, still spørsmål og ikke vær redd for å mene noe. Verden endrer seg raskt, og bransjen trenger unge stemmer som tør å utfordre det etablerte.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Kanskje 71° nord? Jeg er alltid uheldig og får gnagsår på lange turer (tar gjerne imot gode tips her!), så jeg hadde nok røket ut tidlig, men tenk så mye fantastisk norsk natur man får oppleve!

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS