Infinitums julekampanje sjokkerer:
– Det føles brutalt
Julen er høytiden for varme og lykkelige slutter. I år går Infinitum, med reklamebyrået Pulse, motsatt vei.
I deres nye julekampanje blir vi servert en nostalgisk julefortelling om en musefamilie som finner ly i en plastflaske de finner i naturen. I en brutal vending, viser det seg at flasken ikke er det trygge tilfluktsstedet de hadde sett for seg likevel.
– Det føles brutalt å lage en trist julefilm, men det er enda verre å se hva som faktisk skjer i naturen, sier Randi Haavik Varberg, kommunikasjonsdirektør i Infinitum.
Filmen er inspirert av sanne historier fra norsk natur. Flasker og bokser som blir liggende igjen i naturen er ikke forsøpling, de utgjør også livsfarlige feller for små dyr.
– I dialog med ulike aktivister og entusiaster har vi lært at problemet ikke bare begrenser seg til skog og mark – det blir også funnet fisker og skalldyr som fanger i aluminiumsbokser langs norske strender. Det finnes utallige gode grunner til å pante og vi finner stadig flere, sier hun.
Kampanjefilmen er utviklet av Pulse, og produsert av Animasjonsdepartementet. Den er laget som en klassisk «frame-by-frame»-animasjon, inspirert av 60- og 70-tallets juleklassikere.
– Vi ønsket å skape noe som føles ekte og nært, både i håndverket og i følelsen. Det gjør vondt når historien tar en mørk vending, men det er nettopp poenget, sier kreatørene Stian Taknes Eriksen og Ole Andreas Finseth i Pulse.
– Vi liker ikke tanken på å ødelegge jula for folk, men vi gjør det gledelig om det får flere til å reflektere og endre vaner, legger de til.
Hele lydbildet er et originalverk komponert av Ohlogy, og spilt inn live av Arktisk Filharmoni, et av verdens yngste og nordligste orkestre. Verket er spesielt komponert for filmen og understøtter overgangen fra magisk julestemning til dyp alvor.
Infinitum ønsker med filmen å minne om at pant handler om mer enn miljø – det handler om liv.
– Vi ønsket å fortelle en historie som folk faktisk husker. Julen handler om varme, men også om å ta vare på hverandre og naturen. Denne filmen viser hva som skjer når vi glemmer det, sier Haavik Varberg.
Filmen vises på TV og kino fra 8. desember. Kampanjen håndteres av mediebyrået OMD, med Simen Ombustvedt som ansvarlig rådgiver.
– Om filmen får noen til å pante en flaske ekstra, eller til å plukke opp en boks fra grøfta, da har den gjort jobben sin.