Parats kampanje skal forhindre seksuell trakassering av ansatte i servicebransjen
Parats kampanje skal forhindre seksuell trakassering av ansatte i servicebransjen

Er lei av gjester som klår 

– Ingen i servicebransjen skal tåle en hånd på rompa.

Publisert

– Denne kampanjen er en viktig påminnelse hvor vi får belyst problemet, men også synliggjort verdien av å jobbe forebyggende.

Det sier nestleder i Parat, Anneli Nyberg i en pressemelding.

Alle har rett på en trygg arbeidsplass fri for trakassering eller uønsket seksuell oppmerksomhet. Likevel har fire prosent av ansatte på tvers av alle bransjer opplevd å bli seksuelt trakassert på jobb, viser en undersøkelse fra Folkehelseinstituttet (FHI) fra 2022.

Kvinner er mer utsatt for trakassering enn menn, på alle arenaer, og yngre er mer utsatte enn eldre. 

Ansatte i servicebransjen er blant de aller mest utsatte. Her har om lag 20 prosent opplevd seksuell trakassering. Det er langt over gjennomsnittet.

Derfor tar Parat, som har mange medlemmer i servicenæringen, nå grep. Blant annet deler de ut buttons med påskriften «Jeg er på jobb» til ansatte som en del av kampanjen. Håpet er at denne påminnelsen skal forhindre gjester fra å tråkke over grenser.

– Du har fem ganger høyere risiko for å bli seksuelt trakassert hvis du jobber i hotell- og restaurantbransjen enn på andre norske arbeidsplasser. Derfor setter vi nå søkelyset på seksuell trakassering i denne bransjen, der problemet er langt større enn blant andre grupper Parat organiserer, sier rådgiver Ståle Botn i Parat.

Tafsing, klapsing, slibrige kommentarer eller sjenerende plystring – uønsket seksuell oppmerksomhet eller trakassering kan komme i ulike former.

Budskapet i Parats kampanje er klart: Ingen i servicebransjen skal tåle en hånd på rompa, kommentarer om utseende eller annen uønsket seksuell oppmerksomhet. De ansatte er på jobb. De fortjener respekt.

Det er arbeidsgiver som skal sørge for at arbeidsmiljøet er trygt, og arbeidsgiver har et stort ansvar for at ansatte ikke blir trakassert. Skulle ansatte likevel oppleve dette, har arbeidsgiver ansvaret for å håndtere situasjonen.

Powered by Labrador CMS