Hans Christian Holte

Havner på bunn i omdømmeundersøkelse: – Det gjør ikke godt

Topp mot bunn diskuterer hva de gjør rett og feil.

Publisert Sist oppdatert

(Arendal:) – Det gjør ikke godt i kroppen å se de mange foilene hvor NAV ligger blodrød nederst. 

Det sier NAV-sjef Hans Christian Holte.

Han må nok en gang se at NAV er å finne i bunnen på Aplands omdømmeundersøkelse.

Tallene viser at NAV også i år er på nest nederste plass med bare 56 poeng. De eneste som har dårligere omdømme er Bane NOR.

Et av områdene NAV får slakt på er på innovasjon. Det kjenner Holte seg ikke helt igjen i.

– Det er en mismatch mellom hva jeg tror og ser NAV gjør og hva oppfatningen er, sier han.

Men Holte sier at han kjenner på det ansvaret som toppleder og som ansvarlig for NAV, for de dårlige resultatene. Før han kom til NAV var han i Skatteetaten.

– Jeg gikk fra en etat som figurerer høyt på omdømmeundersøkelsene, og som tar pengene til folk, til NAV som deler ut en ⅓-del av statsbudsjettet, sier han humoristisk.

Skatteetaten endte for øvrig på en 30. plass med 67 poeng i Apelands undersøkelse. 

Holte sier at han visste på forhånd at det var mange som var kritiske til NAV, og at det er det fortsatt. 

– Jeg opplever at NAV er en omstridt virksomhet, det er mange følelser, sier han og viser til at det er mye likt for deres kollegaer ute i Europa også, i lignende undersøkelser. 

– Noe av det er at vi må være gode på å sette grener for velferden. Vi sier; «du skal få, men ikke mer enn dette» og «du får ikke». Den øvelsen er krevende å gjøre på en måte som gjør at folk føler seg godt behandlet, sier han.

Holte bekrefter at de ikke jobber med omdømme som et eget område. Deres viktigste fokus er å bygge tillit hos brukerne og at tjenestene er gode.

– Et seriøst problem som brukeren av NAV har i dag er at vi bruker tid på å betale ut de pengene folk skal ha. Det skjønner jeg veldig godt går utover tilliten, da kjenner jeg på ansvar. Det skal vi rett og slett løse mye bedre, så håper jeg at en sideeffekt av det er at omdømmet går oppover, sier han.

Helt i motsatt ende av tabellen finner man Brønnøysundregistrene og en jublende glad Lars Peder Brekk.

Som Holte i NAV, sier han at de ikke snakker så mye om omdømme, men om utvikling av gode tjenester til brukeren sine. 

– Vi har alle virksomheter i Norge som kunder, vi møter hele Norge hver dag og det er åpent døgnet rundt hos oss, vi har ikke råd til å gjøre feil, sier han.

Brekk sier han er overrasket og stolt over at de ender på topp i undersøkelsen.

– Det er en enorm driv i etaten som kanskje andre misunner oss. Vi må slåss i motvind, for det er mye regn og vind på Helgeland og vi må konkurrere med de store aktørene som er Oslobasert, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS