Sikter mot 20 millioner i omsetning i sitt første hele år
Apriil Digital ser lyst på framtiden.
– Første halvår i 2025 har gått utrolig bra for oss! Vi har hatt solid overskudd måned for måned og kommer til å levere sterke tall for året, sier Lasse Marøen i Apriil Digital til KOM24.
Regnskapstallene deres for 2024 er ute og viser at de har hatt 3,2 millioner kroner i omsetning i 2024 og et underskudd på 1,2 millioner kroner.
Marøen sier at dette ikke gir et rett bilde av situasjonen til nysatsingen til Apriil.
– I 2023 avviklet vi driften av Apriil Innhold, da vi startet Apriil Digital i mai 2024 brukte vi, av praktiske årsaker, organisasjonsnummeret som tidligere tilhørte Apriil Innhold, og det lå kostnader igjen i selskapet der som er med i 2024-tallene, forteller han.
Han sier videre at de i tillegg hadde vi en gradvis «skilsmisse» fra Apriil Reklame, slik at det i en periode ikke var 100 prosent samsvar mellom hvor inntektene og kostnadene for deres drift havnet.
– Normal drift hadde vi først fra august 2024, og benyttet høsten til å bygge virksomheten opp mot lønnsomhet og fremtidig vekst, sier han.
Blant grepene som ble gjort var overtakelsen av avdelingen for datadriven marketing fra Sopra Steria.
Det beskriver han som en kjempesuksess.
– Vi har nå et team på åtte høyt kompetente ansatte i selskapet, og ambisjoner for videre vekst. Vi er en godt integrert gjeng, og denne sammenslåingen har vært positiv for begge miljøene, både ansatte og kunder. Sopra Steria-gjengen tilførte kompetanse og tjenester som vi ikke hadde, og omvendt, sier han.
Marøen trekker fram at nylig ble Apriil sertifisert partner for Google Marketing Platform på produktene Campaign Manager 360, Search Ads 360 og Display&Video 360, en posisjon som kun Publicis hadde fra før i Norge.
– Siden vi startet for rundt et år siden har strategien vår vært å kunne levere et bredt spekter av digital marketing- og mediebyråtjenester, og vi ser nå at dette gir gevinst for oss og for kundene våre, mener han.
Han mener at kundene som kom via Sopra Steria har fått nyte godt av blant annet deres kompetanse på programmatisk OOH og tjenester fra resten av Apriil-miljøet. De opprinnelige Apriil-kundene har hatt fordel av kompetansen Sopra Steria-miljøet har tilført, blant annet med deres rigg for dynamiske display-annonser, som Apriil har utviklet basert på Google Marketing Platform.
Og han har stor tro på et godt år for byrået.
– Prognosene våre tilsier en omsetning på litt i overkant av 20 mill for 2025, og foreløpig ligger vi an til å overgå den prognosen med god margin.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no